Tegenwoordig vliegen de sportscholen je om de oren en zijn er op internet wel tig workout schedules te vinden. Alleen wordt een belangrijk onderdeel vaak achterwegen gelaten: cardio. Dit is een van de belangrijkste vormen van bewegen. In het volgende artikel zullen we ons verdiepen in het onderdeel hardlopen, zodat je ook in koudere tijden lekker fit blijft!

Hardlopen heeft vele voordelen. Naast het opbouwen van een betere conditie heb je meer energie en zit je lekkerder in je vel. Het is belangrijk om niet te hard van stapel te lopen. Als beginner kun je het beste beginnen met duurloopjes van circa 10 minuten, denk hierbij aan je ademhaling en hartslag. Tijdens de duurloopjes moet je nog rustig kunnen praten zonder al te veel te hijgen.

Warming-up

Om blessures te vermijden is het aan te raden altijd te beginnen met een warming-up. Denk hierbij aan een stevige wandeling of lichte stretch oefeningen van circa 10 minuten. Na de warming-up kun je gaan beginnen met lopen. Begin ook hier rustig aan, je spieren hebben de tijd nodig om wakker te worden.

hardlopen in de kou

Ademhaling

Vooral als je net begint met hardlopen, zul je merken dat je wat last krijgt van je ademhaling. Je lichaam bouwt simpel gezegd je uithoudingsvermogen op. Dit heeft tijd nodig en op den duur zal de last die je ervaart van je ademhaling verdwijnen, maar vaak zijn we geneigd te snel van start te gaan. Probeer door je neus en mond te adem. Op deze manier adem je meer zuurstof in en voorkom je steken in je zij. Ben je helemaal buiten adem? Neem dan even een looppauze, zodat je weer op adem kan komen.

Cooling-down

Het is erg verleidelijk om na het lopen meteen op de bank neer te ploffen. Echter is het ook belangrijk dat je de tijd neemt om rustig uit te lopen. Gevolgd door simpele stretch oefeningen is jouw hardloopsessie voor de dag klaar.

Bij hardlopen is het belangrijk om doelstellingen voor jezelf te maken. Elke doelstelling is een overwinning voor jezelf!