Vond iemand maar De Methode uit. Maar na Montignac, Sonja Bakker, Weight Watchers, smerige shakes, diëten van celebrities en talloze andere methodes wordt de wereldbevolking alleen maar dikker. Wat niet wil niet zeggen dat dieet- en voedingsgoeroes alleen maar onzin verkopen. Maar blijkbaar ligt afvallen toch wat gecompliceerder.

Laten we voorop stellen dat een dieet niet werkt. Natuurlijk wel tijdelijk. Bijvoorbeeld als je binnen korte tijd in je trouwjurk moet passen en daar alles voor over hebt. Maar ooit en dat is meestal sneller dan je lief is, ga je weer ‘normaal’ eten. Wat meestal inhoudt: terug naar je oude eetpatroon, waardoor de kilo’s er harder dan ooit aanvliegen. Een gezond eetpatroon werkt wel. Alleen is ook dit voor veel mensen lastig vol te houden. Niet zo vreemd. Loop alleen al de supermarkt in en je moet duizenden verleidingen weerstaan. Producenten slaan ons om de oren met zogenaamde gezonde producten, zoals gezondheidsbars vol suikers en vruchtensappen met meer suiker dan fruit. Je moet bijna je eigen voedingsexpert worden wil je gezond en slank blijven. Niet ieders hobby. En dan voelen we ons ook nog schuldig als we te dik zijn.

Emotionele eters

Eten is vooral een emotioneel proces. Je bent gehecht aan je dagelijkse glaasje cola dat je al drinkt sinds je jeugd. Of een bruine boterham met magere kaas geeft je een ongelukkig gevoel tegen een witte boterham met hagelslag. Alsof dat al niet lastig genoeg is lijden veel mensen met overgewicht ook aan psychische problemen. Deze emotionele eters eten om negatieve gevoelens te verdringen. Eten is voor hen zowel lichamelijk als geestelijk een verslaving, wat het zeer lastig maakt. Het beste is om de bron van het probleem aan te pakken. Dit lukt meestal niet op eigen houtje. Stap rustig naar je huisarts die je verder op weg helpt.

Stoppen met roken maakt dik

Stoppen met roken is een grote valkuil voor veel mensen. Vaak komen mensen behoorlijk wat kilo’s aan. Puur je veranderende stofwisseling als gevolg van het stoppen met roken zorgt echt niet voor een toename van zoveel kilo’s. Eten wel. Het stekende gevoel in je maag veroorzaakt door nicotinegebrek is te vergelijken met een hongergevoel. Bovendien weet je niet waarmee je de leegte van de continue handeling van het roken mee moet opvullen. Dus ga je eten. Bovendien smaakt alles opeens verrukkelijk! Logisch, je smaakpapillen werken immers weer. Je ontbijt niet meer met koffie met een sigaret, maar hebt ’s ochtends echt honger. Een aantal gezonde kilo’s aankomen is dan ook normaal. Meestal is een nieuw gewicht en voedingspatroon zoeken onderdeel van je nieuwe identiteit als niet-roker.

Nadelen van een ongezond gewicht

Bedenk goed dat een gezond gewicht echt de moeite waard is. Het is natuurlijk menselijk om door te gaan met ongezond eten totdat we er echt last van krijgen. Evenals bij rokers moet het vaak tot ernstige gezondheidsproblemen komen, willen ze de sigaret vaarwel zeggen. Op de volgende, soms onomkeerbare, gevolgen van overgewicht zit echter niemand te wachten:

  • Je leeft korter en in minder goede gezondheid.
  • Je hebt een verhoogde kans op diabetes, hart- en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker en aandoeningen aan je bewegingsapparaat.
  • Overgewicht heeft sociale gevolgen. Ook al is dit niet helemaal eerlijk, onderzoek wijst uit dat dikke mensen minder kansen hebben op de arbeids- en relatiemarkt.
  • Voor kinderen is overgewicht nog gevaarlijker. Door de toename van de glucose-intolerantie ontwikkelen zij sneller diabetes. Een ziekte die je jeugd een stuk onaangenamer maakt met complicaties als hart- en vaatziekten en oog-, nier- en zenuwaandoeningen. Bovendien worden kinderen met overgewicht vaak gepest en buitengesloten. Dit maakt niet zelden depressief.

Wie heeft het antwoord?

We gaan je niet om de oren slaan met allerlei bekende wetenswaardigheden. Iedereen weet dat overgewicht een gevolg is van te veel calorieën, afkomstig van slechte voeding, in combinatie met te weinig beweging. Wellicht helpen deze inzichten je een eind de goede richting uit:

  • Denk aan je slankere periode Wat en hoeveel at je in je slankere periode? Hoeveel bewoog je? Het zal lastig zijn je dit precies herinneren, maar wellicht was er sprake van aanzienlijke verschillen.
  • Eet met iemand mee Ken je iemand in je omgeving met eenzelfde soort bouw, dezelfde leeftijd en hetzelfde geslacht? Misschien kan je een tijdje diens voedingspatroon volgen?
  • Sporten heeft geen zin Drie keer per week intensief sporten en verder van bureaustoel naar auto naar bank trekken, om daar avonden ladingen chips naar binnen te werken heeft geen zin. Bovendien vraagt je lichaam door sporten ook weer om meer voeding: gezonde voeding.
  • Sporten heeft zin Natuurlijk heeft sporten zin! Maar wel op de goede manier. Doe iets wat je leuk vindt en vooral volhoudt op regelmatige basis. Anders ga je het als een straf zien.
  • Loop en fiets Zorg daarnaast voor genoeg dagelijkse beweging. Een stuk lopen of fietsen in plaats van de auto pakken, de trap in plaats van de roltrap of lift op dagelijkse basis, doet vaak meer voor onze lijn dan we denken. Integreer het in je dagelijkse leven.
  • Snoep Nooit meer een snoepje, ijsje of zakje chips mogen houdt niemand vol. Je straft jezelf op deze manier enorm, terwijl je je vaak toch al schuldig voelt bij overgewicht. Gevolg: een enorme vreetbui. Houd het gewoon op ‘af en toe’.
  • De Schijf van Vijf Nog altijd doet dit oude vertrouwde wiel het goed. Houd het aan als basis.
  • Eten is een verslaving Bedenk dat ongezond eten vooral verslavend werkt. Je vraagt je af hoe je het in hemelsnaam zonder je dagelijkse colaatje moet stellen. Maar als je het een tijdje niet meer drinkt mis je het niet meer en zal je het zelfs niet meer zo lekker vinden.
  • Bruin vult, wit niet Volkoren brood vult je maag en is gezond, na wit brood heb je veel sneller honger en het maakt sneller dik. Hetzelfde geldt voor rijst en pasta.
  • Doe moeite Schuif niet na een dag werken te vaak een pizza in de oven, maar bereid een gezonde maaltijd. Kook desnoods voor meerdere dagen.
  • Vermijd kant-en-klaar menu’s Over het algemeen bevatten ze weinig groente en vezels, maar leveren veel verzadigd vet en zout. Bovendien smaken ze smerig.
  • Weiger taart Zeg gerust ‘nee’ tegen je jarige collega. Trek je niks aan van opmerkingen als ‘Jij doet zeker aan de lijn’. Antwoord gewoon: ‘Ik eet gezond’, terwijl je je dikke collega’s op het zinkende schip achterlaat.
  • Voel je verbonden Bedenk dat geen enkele volwassene maar kan eten wat-ie wil. Er zijn maar weinig geluksvogels. Je bent dus volkomen normaal! En in die zin is het ook een keuze: elk pondje gaat door het mondje.

Heb je echt overgewicht en lukt het echt niet om af te vallen? Stap dan gewoon naar je huisarts, zodat deze je kan doorverwijzen. Verspil geen geld aan allerlei zelfhulpboeken, afvalclubs en dieetpillen. Tot slot: accepteer dat we niet allemaal maatje Kate Moss hebben. Bovendien is een dieet van champagne met cocaïne minstens zo ongezond als overgewicht.