Voordat je gaat slapen tellen hoe veel uur je nog kan slapen, waarschijnlijk doen we dit allemaal. Maar weet jij ook hoe lang je ongeveer moet slapen? Waarom is slapen zo belangrijk en wat kun je doen als je niet kunt slapen? Lees verder en kom erachter of jij wel genoeg slaapt en wat je kunt doen als je niet kan slapen.

Leeftijd en slaap

Schoolkinderen
Een goede nachtrust is belangrijk voor kinderen. Niet alleen voor het groeiproces, maar ook om tot rust te komen. Kinderen die slecht slapen zijn vaker ziek, gedragen zich drukker, leren minder en hebben vaker overgewicht. Jongere kinderen hebben meer slaap nodig dan oudere kinderen. Kinderen tussen de 6 en 12 jaar hebben ongeveer 10 tot 11 uur slaap per dag nodig.

Pubers
SlapenPubers krijgen vaak te horen dat ze lui zijn. Je krijgt pubers ’s avonds het bed niet in en ’s ochtends krijg je pubers het bed niet uit. Bij pubers verschuift het slaapblok naar achteren in de tijd. Dat gebeurt in een vrij korte periode. Dit is het moment waarop thuis de ruzies ontstaan over het naar bed gaan. Je puber zit dan vaak tot laat op zijn of haar mobiel en dat is lastig omdat hij/zij wel ’s ochtends om 7 uur moet opstaan voor school. Toch hebben pubers meer slaap nodig dan volwassenen (gemiddeld 9 uur). Door de lichamelijke veranderingen in de pubertijd, zoals de groeispurt, heeft het lichaam ook extra rust nodig. Te weinig slaap heeft effect op schoolprestaties en vergroot de kans op depressies en gedragsproblemen. Pubers tussen de 12 en 18 jaar hebben dan ook 8 tot 10 uur slaap nodig.

Volwassenen
Volwassenen hebben gemiddeld 7 tot 8 uur slaap nodig, dit is een gemiddelde. Jongvolwassenen hebben meer slaap nodig dan ouderen.

Kan jij niet slapen?

Om goed te kunnen slapen is het belangrijk dat je je op tijd voorbereidt om te gaan slapen. Door een uur van te voren alleen maar ontspannende activiteiten te ondernemen en geen cafeïne- of alcoholhoudende dranken te drinken kan je al beter slapen. Daarnaast is het belangrijk om te slapen in een rustige en donkere slaapkamer. Ook is het belangrijk om elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan. Als dit niet helpt is het goed om even langs de huisarts te gaan.