Het overheerlijke zomer- en lenteweer is hier en daar in ons land al aan het doorbreken. Ultiem om lekker een terrasje te gaan pakken of te gaan zonnen, zwemmen, picknicken of alle andere leuke buitenactiviteiten. Helaas zitten velen van ons nog vast aan verplichtingen, zoals school, werk of stage. De warmte is heerlijk, maar je gaat er ook van zweten. En zweet brengt soms ongemakkelijke geurtjes met zich mee. Hier lees je aantal tips om dat te verhelpen.

Ongemakkelijke geurtjes

water drinken lichaamsgeurJe voeding kan ook invloed hebben op je lichaamsgeur. Probeer dingen zoals knoflook, ui en mosterd te vermijden. Warme drankjes zoals koffie en thee kun je beter vervangen voor een Ice Tea of koud glas water. De stof waar je kleding van gemaakt is kan ook voor benauwdheid zorgen, vooral nylon en polyester. Neem een keer per dag een frisse douche en verwissel zo nodig vaker op de dag van truitje of T-shirt. Draag vooral wat lossere kleding van bij voorkeur natuurlijke stoffen, zoals katoen of linnen. Scheer ook je lichaamshaar, want zweet en bacteriën blijven hierin hangen. En als laatste de tip die je niet vaak genoeg kunt krijgen: drink veel water!

Gevoel van schaamte

zweten tegengaanZweten is iets wat we allemaal doen en je hoeft je er absoluut niet voor te schamen. Is het echter zo dat je abnormaal zweet, dan kun je je huisarts raadplegen. Als je je ongemakkelijk voelt op het werk of school is dat te begrijpen. Neem daarom een deodorant mee in je tas! Angst, woede en stress zijn emoties die de zweetklieren aanwakkeren. Probeer in momenten van spanning te ontspannen. Houd er rekening mee dat je tijdens je menstruatie en puberteit meer kan zweten. Het is absoluut geen probleem en als je de bovenste stappen volgt moet het goed te doen zijn!