Wanneer de wekker ’s ochtends loeit is het moment dat we ons voornemen volgende keer ècht op tijd naar bed te gaan. Maar je wilde nog even die laatste bladzijde van je boek lezen, die film afkijken of zat net zo gezellig te chatten. Op tijd naar bed gaan valt velen van ons zwaar. En dan is het nog de vraag hoe we de nacht in gaan. Slaap je vast of juist licht? Lig je naast een snurkende partner of alleen? Een goede nachtrust is om verschillende redenen onontbeerlijk en een belangrijke basisvoorwaarde voor ons bestaan.

Insomnia

Wie slecht slaapt ondervindt zowel op korte als lange termijn de gevolgen hiervan. De gevolgen hiervan zijn niet mis. Een nacht of een paar nachten slecht slapen heeft direct impact op je dagelijkse bestaan. Naast moe ben je prikkelbaarder, je kunt je moeilijker concentreren, krijgt hoofdpijn en wallen. Op lange termijn bestaat er kans op trillende handen, vergeetachtigheid, onoplettendheid, het koud hebben, depressiviteit en zelfs hallucinaties en een psychose! Het moge duidelijk zijn dat slecht slapen ernstige gevolgen heeft. Soms is de oorzaak duidelijk, soms niet. In het laatste geval is het het beste om eens naar je huisarts te stappen. Ga niet op eigen houtje middeltjes gebruiken. Wel is het goed om een slaapdagboek bij te houden.

Het schoonheidsslaapje

Je hebt jezelf net wat meer opgemaakt, maar het mag niet baten. Je huid blijft vaal en je ogen rooiig. Een gebrek aan slaap heeft direct zijn weerslag op ons uiterlijk en dan in het bijzonder onze huid, die een weerspiegeling is van alles wat er in ons lichaam gebeurt. Niet voor niets spreekt men altijd over het bekende schoonheidsslaapje. De snelste weg naar een mooie huid! Met voldoende slaap krijgt je huid de kans zich optimaal te herstellen van de spanning, uv-straling en schadelijke stoffen van de dag. De eiwitmolecules die nodig zijn om de schade te herstellen worden vooral aangemaakt als je slaapt. Geef je huid daarnaast ook nog een oppepper met een lekkere nachtcrème (na een grondige reiniging!) en je wordt wakker als schone slaapster!

Slaapregels

Hoe zorgen we nu voor een optimale nachtrust met alle gunstige gevolgen van dien? De volgende slaapregels helpen je al een heel eind op weg!

Je slaapt wat je eet
Na acht uur ’s avonds niet meer eten is een bekend dieet-gegeven. Je moet inderdaad niet vlak voor het naar bed gaan nog een volledige maaltijd nuttigen. ’s Avonds heeft je lichaam minder tijd voor de vertering van voedsel. Half verteerd voedsel dat ’s nachts op je maag blijft liggen zorgt voor een onrustiger nachtrust. Een lege maag houdt je echter evengoed uit je slaap. Eet gerust iets licht verteerbaar. Een lichte snack met de juiste koolhydraten helpt je makkelijker in slaap te komen. Denk aan een volkorencracker, appel of banaan. Een glas melk doet het ook goed. Vermijd verder veel water of thee in de avond, zodat je er ’s nachts weer uit moet. Pas op met opwekkende drankjes, zoals koffie en cola. Alcohol tot slot laat je misschien wel sneller inslapen, maar je slaapt ook minder diep.

Sport niet vlak voordat je gaat slapen
Wat je overdag doet aan zowel geestelijke als lichamelijke activiteiten beïnvloedt je nachtrust. Zware inspanning vlak voor het slapen gaan kunnen het inslapen tegenwerken. Ga dus niet uitgebreid sporten, maar probeer te ontspannen. Denk aan een warm bad, douchen, rustige muziek, yoga, een massage van je partner of een goede vrijpartij! Een goed matras bevordert je nachtrust

Je slaapkamer

Het spreekt voor zich dat een lekker bed al heel veel doet voor onze nachtrust: een goed matras, niet te hard of te zacht, een hoofdkussen dat goed ondersteunt en fris beddengoed. Zorg voor een frisse slaapkamer. Ventileer deze voordat je gaat slapen en laat ’s nachts het liefst het raam op een kier. Een temperatuur van 16 tot 18°C is perfect. Kies lakens of dekbedovertrekken in natuurlijke stoffen, evenals je nachtkleding. Plaats, hoe verleidelijk ook, geen televisie in je slaapkamer. Vlak voordat je in slaap valt televisie kijken zorgt voor een onrustiger nachtrust. Planten in de slaapkamer mag, maak er alleen geen oerwoud van. ’s Nachts produceren ze geen zuurstof, maar verbruiken het alleen. Met een paar planten is deze hoeveelheid echter nihil.

Piekeren
Het is donker, iedereen slaapt en jij staart naar een donker plafond terwijl je gedachten malen. Sommige mensen kunnen moeilijk hun gedachten uitbannen als ze gaan slapen of ’s nachts wakker worden. Blijf niet liggen piekeren. Sta liever op en en doe iets waarvan je slaperig wordt, zoals even gaan lezen of een glas warme melk drinken. Het beste is ook om problemen niet mee naar bed te nemen. Schrijf je gedachten op of praat er met iemand over. Ook de wekker uit het zicht zetten is een goed idee. Naast dat de felle cijfers kunnen irriteren, zorgt het voor onrust als je ’s nachts wakker wordt en steeds wilt weten hoe laat het is.

Slaapritme
Ga zoveel mogelijk rond hetzelfde tijdstip naar bed, ook in het weekend. Voor de jeugd onder ons is dit misschien wat lastiger. Een vast slaapritme bevordert de kwaliteit van je nachtrust. Luister uiteraard wel altijd naar je lichaam. Ben je eerder moe? Dan ga je gewoon lekker naar bed! De befaamde acht uur slaap geldt ook niet voor iedereen als gouden regel. Sommige mensen hebben nu eenmaal minder of meer slaap nodig. Een dutje overdag kan je slaapritme ontregelen. Beter niet te vaak en niet te lang.
Door slecht slapen kun je je minder goed concentreren en heb je het eerder koud
Snurkende bedpartner
Grappig genoeg peilen we allerlei eigenschappen als we iemand ontmoeten, behalve het slaapgedrag. En dat terwijl we de meeste tijd samen slapend doorbrengen! Een snurkende partner kan onze nachtrust goed verpesten. Een bezoekje aan de huisarts biedt soms uitkomst. Anders helpt het nog wel eens om je partner op zijn zij te draaien en maar hopen dat hij zo blijft liggen. Helpt dat allemaal niet? Dan zijn oordopjes of zelfs apart slapen soms de enige oplossingen.

Welterusten!