Het is weer zomer en dat betekent: genieten van zon, zee en zwoele zomeravonden, in binnen- of buitenland. Maar of je nu hier blijft of de mediterrane zon opzoekt, we willen verstandig genieten en snel bruin worden. Een lastige combinatie.

Een mix van olijfolie en citroen, zelfgemaakte wortelolie, Hawaii Brown en meer van deze tovermiddeltjes kennen de meesten wel. Allemaal zonder of met lage SPF (Sun Protection Factor), want met factor 30 schiet het immers niet op, toch? Gebruik beter geen snelbruinende middelen zonder of met een lage beschermingsfactor, vooral geen olie. Is het je weleens opgevallen hoe heet olie wordt als je het opwarmt? En hoe het vlees wat je erin gooit binnen een mum van tijd dicht schroeit met als eindresultaat een krokant bruin korstje? Je wilt toch niet dat dit met je huid gebeurt! Ook verbranden gaat extra snel. Maar al verbrand je niet, ook dan heb je bescherming tegen UV-straling nodig.

De vijand zon

En wat dan nog? denk je misschien. De keren dat je uren bakte, verbrandde, superbruin werd of er zonder insmeren onverbrand uitkwam, hebben je geen rimpels of pigmentvlekken bezorgd. Toch laat de zon in deze gevallen sporen na. Zo is aangetoond dat mensen die als kind ernstig verbrand zijn dubbel zoveel kans op huidkanker hebben als mensen die tijdens hun jeugd altijd goed beschermd waren. Sowieso is huidkanker de meest voorkomende kankersoort in Nederland. Bijna nergens in Europa komt zelfs zoveel huidkanker voor als hier(!). Geen zon is geen gevaar, denkt men blijkbaar. Dagelijks even de zon in is dan ook beter dan uren bakken. Je huid kan langzaam wennen en een beschermlaag opbouwen.

Bruin met beschermingsfactor 30?

Daarnaast zorgt te veel zon op den duur voor rimpels en pigmentvlekken, waar je trouwens sowieso op getrakteerd kan worden nadat je lekkere bruine kleurtje weer is verdwenen. Gebruik liever een hoge beschermingsfactor: SPF 30. Ook hiermee word je bruin, al gaat het wat geleidelijker. Wist je dat de verschillen tussen de hogere beschermingsfactoren trouwens maar nihil zijn? Zo blokkeert SPF 100 99 procent van de UV-straling, terwijl SPF 50 98 procent tegenhoudt. SPF 30 beschermt voor 96,7 procent. Hoe hoger houdt ook niet in: hoe langer beschermd. Elke twee uur een flinke laag insmeren is een must, sowieso elke keer na het zwemmen. Blijf tussen 12:00 en 15:00 uur liever uit de zon. Draag verder een zonnebril, iets over je schouders en een hoed. Vergeet ook je parasol niet!

Zonnefeitjes

Zon heeft zeer positieve kanten. Zo maakt zon vitamine D aan in ons lichaam wat goed is voor sterke botten en tanden. Ook blijft je weerstand intact en ben je over het algemeen in een beter humeur. Echter, voor een gewone dag volstaan 15 minuten in de zon al voor je dagelijkse portie vitamine D. En dat kan al voor 9:00 uur ’s ochtends. De UV-straling (ultraviolette straling) die zon met zich meebrengt kan echter ook schadelijk zijn. Deze elektromagnetische straling kan je niet zien, maar is er altijd. Ook in de schaduw en in de winter. Zo gaat 80 procent van de UV-straling gewoon door de wolken heen. UV-straling bestaat uit UV-A en UV-B. Zo’n 95 procent van de UV-straling bestaat uit UV-A, die zorgt voor huidveroudering, allergieproblemen en een verhoogde kans op huidkanker. De rest bestaat uit UV-B. Dit is het type UV-straling waar we bruin van worden, van verbranden en dat ook een verhoogd risico geeft op huidkanker. Positief is de aanmaak van vitamine D door UV-B. Gebruik dus een zonnebrandcrème die beschermt tegen zowel UV-A als UV-B. Voor een gewone dag, zoals een werkdag, volstaat een dagcrème met SPF 15. Gelukkig bevatten veel dagcrèmes dit tegenwoordig.

Kissed by the sun-look

Daar gaat mijn Griekse zonvakantie, denk je. Maar ook met verstandig zonnen kan je prima je zonvakanties blijven boeken. Ook kan je met een beetje vals spelen nog steeds mensen de ogen uit blijven steken bij terugkomst. Bovendien krijg je complimentjes als ‘Wat zie je er goed uit!’ langer te horen, omdat je huid er langer goed blijft uitzien. Dat wil zeggen met minder rimpels en pigmentvlekken. Hoe krijg je een ‘kissed by the sun-look’ zonder of met weinig zon? Schaf een mooie bronzing powder aan. Ga met een grote kwast over de poeder, blaas de overtallige poeder eraf en ga dan vanaf je oren over je jukbeenderen richting je neus en daarna lichtjes over je neus, slapen en kin en voilà: met je bruine SPF 30 huid en bronzing powder oog je alsnog alsof je uren hebt liggen bakken. Andere opties zijn zelfbruinende crèmes. Zorg wel voor een goede verdeling om vlekken te voorkomen. Smeer op je gezicht liever alleen een zelfbruinende crème die ook echt bedoeld is voor je gezicht, anders slaat-ie misschien oranje uit.

Wat is jouw zonnehuidtype?

Wat heb je eraan je zonnehuidtype te kennen? Veel. Met het daaraan gekoppelde ‘zonkrachtgetal’ bereken je eenvoudig hoe lang je in de zon mag blijven. Een van nature donkere huid heeft overigens ook bescherming nodig. Voor de actuele zonkracht kijk je op KNMI.nl. De zonkracht ligt tussen de 1 en 10. Hoe hoger het getal, hoe meer je huid aan UV-straling blootstaat. De zonkracht vertelt dus de hoeveelheid UV-straling in het zonlicht die de aarde bereikt en dus jouw huid. Het aantal minuten dat je per dag onbeschermd in de zon mag doorbrengen is je zonkrachtgetal gedeeld door de zonkracht.

  • Huidtype 1: je huid verbrandt snel en je wordt ook niet bruin. Je hebt een bleke huid met sproeten, rossig of lichtblond haar en blauwe ogen. Zonkrachtgetal: 60
  • Huidtype 2: je huid verbrandt redelijk snel en bruint langzaam. Je hebt een lichte huid, blond haar en lichte ogen. Zonkrachtgetal: 100
  • Huidtype 3: je huid verbrandt soms en bruint gemakkelijk. Je huid is licht getint, je haar donkerblond tot bruin en de kans is groot dat je donkere ogen hebt. Zonkrachtgetal: 200
  • Huidtype 4: je huid verbrandt zelden en bruint zeer snel. Je hebt een getinte huid, donker haar en donkere ogen. Zonkrachtgetal: 300

Een goede en voordelige zonnebrandcrème komt trouwens van Dr. Jetske Ultee, die haar eigen huidverzorgingslijn Uncover Skincare heeft. Vanuit haar Stichting Sunwiser ontwikkelde zij deze non-profit zonnebrandcrème, omdat zij vindt dat iedereen recht heeft op goede zonbescherming.

Zon ze!