Suikers, we kunnen er tegenwoordig nauwelijks nog omheen. In maar liefst 80% van de verpakte producten zitten suikers verwerkt. We weten allemaal dat suiker niet gezond is. In Amerika noemen ze het zelfs de nieuwe cocaïne. Gemiddeld eten we in Nederland zo’n 39 kilo suiker per persoon per jaar!

Suiker is een natuurlijk product. Althans, dat denken we vaak. De suikerbiet is dat inderdaad ook, het bevat mineralen zoals mangaan, chroom, koper en zink. Kristalsuiker is echter zodanig bewerkt dat er niks meer overblijft van de natuurlijke mineralen.

Bloedsuikerspiegel

Met plezier eten we de laatste cupcake op of gooien we nog een extra suikerklontje in de thee. Suiker is een erg verleidelijke smaakmaker. Helaas, aan de meeste lekkere dingen zit een staartje. Als je dagelijks te veel (onnodige) suikers binnen krijgt kan dit leiden tot een verhoogde bloedsuikerspiegel. Een ongecontroleerde bloedsuikerspiegel kan ook schadelijk zijn voor de bloedvaten, invloed hebben op de gezondheid van het hart, de nieren, zenuwen en ogen.

Het immuunsysteem

Je moet er niet aan denken: griep, verkoudheid en hoofdpijn. Zeker in de wintermaanden hebben we veel te danken aan ons immuunsysteem. Zonder zouden we deze winter namelijk heel wat dagen slijten in ons bed met een flinke verhoging. Jammer dat het geliefde zoetmakertje daar geen rekening mee houdt. Suiker onderdrukt namelijk het immuunsysteem. Door de suikers in ons lichaam nemen de cellen in het immuunsysteem, die bacteriën aanvallen, af. Als ons immuunsysteem niet goed functioneert vecht ons lichaam niet meer tegen ziektes of virussen.

suiker ongezond

Mineralen

Melk voor elk, wie is er niet opgegroeid met een glas melk bij het ontbijt? Het is ons van jongs af aan geleerd dat melk goed is voor de botten. Zuivelproducten bevatten namelijk de nodige calcium. Suiker zorgt ervoor dat ons lichaam mineralen zoals calcium en magnesium moeilijker opneemt. Deze mineralen zorgen ervoor dat onze botten stevig blijven.

Stemming

Natuurlijk is suiker fijn voor je dagelijkse ochtend dip. Echter kan suiker ook averechts werken. Door het overmatig eten van suiker kun je erg onrustig en nerveus worden, wat dan weer kan leiden tot concentratieproblemen en een slechte nachtrust.

Ziekten

Te veel suiker verhoogt ook de kans op een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, diabetes en kanker.

Je hoeft de supermarkt maar binnen te lopen en je wordt al verleid met het lekkerste snoepgoed. Het is erg verleidelijk om je kar vol te gooien met al dit lekkers. Maar probeer dit eens af te wisselen met gezonde alternatieven zoals fruit. Kies bijvoorbeeld voor een gezonde appel in plaats van die lekkere appeltaart!