Regelmaat en structuur

Waarschijnlijk is dit het allerbelangrijkst voor een goede nachtrust: regelmaat. Het beste is namelijk om elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en elke ochtend op hetzelfde tijdstip op te staan. Waarschijnlijk heb je het weleens meegemaakt, in het weekend word je rond dezelfde tijd wakker als doordeweeks. Dit is te wijten aan je biologische ritme.

Elektronica

Nog even snel je telefoon checken of een berichtje sturen via WhatsApp. Het is erg verleidelijk en we maken ons er allemaal schuldig aan. Echter verstoort dit je slaap en zal je het eerst komende uur erg licht slapen. Probeer daarom een half uur van te voren geen tv meer te kijken en ook je telefoon met rust te laten. In plaats daarvan kun je natuurlijk ook kiezen voor een goed boek.

Licht of geluid

Beter slapenLicht is er vervelend als je wilt gaan slapen. Als het donker is en er bijna geen geluid is gaat je lichaam een slaaphormoon aanmaken, die ervoor zorgt dat je moe wordt en makkelijk in slaap valt. Probeer nachtlampjes en onnodige (harde) geluiden te vermijden.

Voor het slapen gaan

Regelmaat voordat je gaat slapen kan ook heel veel invloed hebben. Je kan bijvoorbeeld voordat je gaat slapen een kop thee drinken. Als je dit altijd doet voordat je gaat slapen, zal je lichaam het telkens weer herkennen om zo sneller te gaan slapen.

Een uur ervoor

Probeer een uur voordat je gaat slapen geen onnodige dingen te ondernemen. Te veel inspanning kan zorgen voor stress, wat kan leiden tot een slechte nachtrust. Neem de tijd voor jezelf en neem bijvoorbeeld een warm bad. Wat tijd voor jezelf heb je vast wel verdiend na een lange werkweek!

Tot slot

Als je nog steeds nachten wakker ligt na de volgende tips, probeer dan eens een ander kussen. Een verkeerd hoofdkussen kan leiden tot een slechte slaaphouding. Dit kan leiden tot rug- en nekklachten en een moe gevoel.