Nu het herfstseizoen weer is begonnen, lijken de dagen opeens een stuk korter. Je kent het gevoel wel, je bent net klaar met je werkdag en denkt thuis lekker nog even wat klusjes te doen voordat je op de bank zakt met een zak chips. Maar het is al donker voordat je naar huis gaat en je kan draai minder goed vinden – het lijkt alsof je al meteen moet gaan slapen en je energie opeens compleet weg is. Beauty & Gezondheid geeft je een rijtje met tips en tricks hoe je niet alleen door de dag heen maar ook ’s avonds meer energie kan behouden.

1. Slaap en slaapritme

Als er een ding belangrijk is voor de hoeveelheid energie die je door de dag heen hebt, dan is het wel slaap. Veel mensen denken echter uitgeruster wakker te worden door bijvoorbeeld een paar uur extra slaap mee te pakken. Alhoewel dit kan helpen, hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Even belangrijk is de kwaliteit en diepte van je slaap. Zorg je voor een goed ritme en goede omstandigheden voor het in slaap vallen, dan zal je snel merken dat je makkelijker wakker wordt.

Om goed uitgerust wakker te worden is het slaapritme belangrijk. Probeer een vaste tijd aan te houden wanneer je naar bed gaat en stem dit af met de tijd wanneer je moet opstaan voor bijvoorbeeld werk of de kinderen. Wanneer je slaapt, ga je door verschillende cycli heen. Wil je makkelijker opstaan en je minder suf voelen ’s ochtends? Zorg dan dat je niet midden in een slaapcyclus wakker wordt. Een mens doet ongeveer 90 minuten over een slaapcyclus–Heb je weinig slaap nodig? Stem dat dan af door 6 uur te slapen (4 cycli) of juist 9 uur als je veel slaap nodig hebt (6 cycli). Wil je nog een kop koffie of thee drinken, doe dit dan minstens een paar uur voor het slapen gaan. In koffie en thee zit cafeïne waarvan je minder goed kan slapen. Drink ook geen alcohol vlak voor het slapen gaan en probeer niet te lang op je smartphone te kijken. Het licht van je smartphone scherm onderdrukt namelijk melatonine, het stofje waar je slaperig van wordt.

2. Eten en afvalstoffen

Als je weinig energie hebt, kan dit ook liggen aan een slecht dieet of zelfs een tekort aan vitaminen en mineralen. Het is ontzettend belangrijk altijd goed te ontbijten, omdat het je lichaamsmetabolisme op gang brengt. Zorg dat je genoeg vocht binnenkrijgt door water of thee te drinken en in het algemeen dat je lichaam in balans is. Anders kan het de afvalstoffen die we binnen krijgen in moderne voeding niet verwerken en wordt het opgeslagen in het lichaam als vetweefsel. Eet gezond en zorg voor genoeg ontspanning want door stress kunnen afvalstoffen zich ook ontwikkelen. Zorg tevens voor genoeg anti-oxidanten en vezels.

3. Sporten en psychologische effecten

Al hoewel sporten je aan het begin moe zal maken, merk je al snel dat je lichaam sterker wordt. Je cellen krijgen meer zuurstof en je zit veel beter in je vel. Zorg dat je relevantie in je leven houdt, ga voor die extra uitdaging op het werk of stort je wat vaker in je hobby. Als je passie in je leven houdt, zul je zien dat je over het algemeen veel meer energie overhoudt. Rationaliseer je problemen zoveel mogelijk en stel ze niet uit. Dit zorgt ervoor dat je hoofd leeg is wat ook ontzettend kan helpen bij energietekort.