Hoeveel oefeningen je ook doet, soms wilt dat buikje gewoon niet weg. Dit ligt niet aan al jou harde werk! Iedereen heeft een ander buiktype en zou zich dan ook op andere oefeningen en eetgewoontes moeten focussen. Wanneer je weet welk buiktype je hebt, kun je makkelijker je doelen behalen. In dit artikel staan vijf verschillende buiktypes en de methode om ze plat te krijgen.

Zwembandje (reservewiel)reservewiel

Mensen die dit buiktype hebben, hebben vaak een kantoorbaan en zitten uren achter het bureau. Ze eten meestal te veel suikerhoudende producten zoals snoep en gebak. Ook eten ze te veel koolhydraten met weinig voedingswaarde zoals wit brood en pasta. Daarnaast drinken ze vaak regelmatig alcohol.

Hoe krijgen we dit buikje weg?

Matig alcohol gebruik. Alcohol wordt namelijk omgezet in suiker en gaat direct naar je middel. Ook zorgt het ervoor dat het verbranden van overig lichaamsvet pauzeert tot de alcohol is uitgewerkt. Vermijd snacks, eet gezonder en baseer je maaltijden op gezonde producten. Combineer gezonde vetten zoals avocado en vis met eiwitten. Train regelmatig je buikspieren en stel een oefenschema op.

Stress buikje

stressbuikjeVaak hebben deze mensen een drukke baan met stressende deadlines. Hierdoor zou je onbewust het hormoon cortisol aanmaken. Dit is een stresshormoon wat je lichaam zou stimuleren om buikvet aan te maken. Als je stress hebt, sla je vaak je maaltijden over om vervolgens makkelijker naar iets ongezonds te grijpen. Ook drinken mensen met een stress buikje vaker cafeïne houdende dranken.

Hoe krijgen we dit buikje weg?

Probeer langer te slapen. Combineer buikspieroefeningen met ademhalingsoefeningen. Drink kamille thee, voor een rustgevend gevoel of groene thee in plaats van koffie. Het belangrijkste van alles is: ontspan!

Laag buikje

laag+buikjeMensen met een laag buikje zijn vaak drukke moeders of hebben een drukke carrière. Soms zijn dit echte fanatieke sportschool bezoekers, maar door je aan hetzelfde eten vast te houden of het verkeerde dieet, verdwijnt dit buikje niet.

Hoe krijgen we dit buikje weg?

Als je dit buikje weg wilt krijgen, kun je het beste meer variëren in je buikspieroefeningen en een gevarieerd schema maken waarin alle buikspieroefeningen in bod komen. Goede voeding is erg belangrijk. Zorg dat je genoeg vezels eet, want dit is goed voor de spijsvertering en dat zal helpen bij je lage buikje.

Moeder buikje

moeder-buikje

De naam zegt het eigenlijk al, maar dit zijn moeders die in de afgelopen drie jaar zijn bevallen. Die vaak weinig tijd voor zichzelf hebben. Dit zijn eigenlijk gewoon overgebleven zwangerschaps kilo’s.

Hoe krijg je dit buikje weg?

Visolie vermindert het vet vasthoudende hormoon en versterkt het vet verbrandend hormoon. Probeer het gebruik van omega-3 supplementen (het liefst inclusief vitamine D) geleidelijk op te bouwen tot twee capsules per dag. Probeer genoeg gezonde vetten te eten zoals noten en avocado.

Opgeblazen buik

opgeblazen+buikDeze mensen hebben gek genoeg ’s ochtends wel een platte buik. Naarmate de dag wordt de buik opgeblazen door gas en slechte spijsvertering. Dit komt vaak door langzaam werkende darmen dankzij slechte voeding.

Hoe krijg je dit weg?

Een goede ademhaling kan van grote invloed zijn. Begin de dag met wat ademhalingsoefeningen. Experimenteer met verschillende diëten en voeding om te zien welk gevolg dit heeft op je buik. Voedsel goed kauwen kan goed werken bij een slechte spijsvertering. Dit zal je opgeblazen buik al plat maken, maar voor de gespierde buik moet je het combineren met buikspieroefeningen.