Veel mensen associëren yoga met ‘zweverig’ en ‘hippieachtige onzin’. Maar met yoga kun je heel wat bereiken. Denk aan spierversterking en minder stress. Yoga is alleen niet iets dat je zomaar even doet. Het vergt een intensieve training. Maar als je er zelfs langer van blijft leven is dat het wel waard, nietwaar?

Een grote misvatting is dat yoga per definitie hetzelfde is als mediteren. In het westen is yoga vooral een vorm van lichaamstraining bestaande uit stretchen, krachttraining, evenwichtsoefeningen en ademhalingstechnieken. Yoga beschrijft in oude oosterse religies het spirituele pad dat naar verlichting leidt, Hierbij gaat het om de geest, het gevoel en het lichaam te beheersen en hiermee vereniging met God te bereiken. Het woord yoga is afgeleid van het woord yuk, afkomstig uit het Sanskriet, dat verbinden en eenwording betekent. De oorsprong van yoga ligt in het India van ruim 5000 jaar geleden. De Indiase geleerde Patanjali beschreef yoga als het stilleggen van de wervelingen van de geest.

Is yoga iets voor mij?

Er bestaan verschillende redenen om aan yoga te gaan doen. Het gaat hierbij vooral om de volgende doelen:

  • Yoga neemt stress en spanning weg, wat je weerstand ten goede komt.
  • Je spieren en gewrichten worden sterker, flexibeler en minder pijnlijk. Yoga is daarom in het bijzonder ook goed voor mensen met gewrichts- of spierpijn en hart- en vaatziekten.
  • Yoga maakt je hoofd leeg. Vooral mensen die veel piekeren of kampen met slaapproblemen hebben hier baat bij.
  • Je wordt leniger.
  • Yoga maakt je sterker.
  • Je krijgt meer zelfvertrouwen.

Soorten yoga

Bij het kiezen voor yoga is het natuurlijk handig dat je weet welke soorten er bestaan, zodat je de vorm kan kiezen die bij jou past. Hieronder volgen de vijf verschillende soorten yoga:

  • Hatha yoga: de populairste vorm. De nadruk ligt hierbij op ademhaling, concentratie, uithouding en de versoepeling van je spieren. Het is de meer alledaags, westerse vorm.
  • Kripalu yoga: lijkt op Hatha Yoga, maar is minder intens. Goed om mee te beginnen!
  • Lyengar yoga: intensiever dan Hatha yoga. Deze vorm vereist zeer precieze bewegingen en lichaamshoudingen voor langere tijd.
  • Ashtanga yoga: ideaal voor als je je uithouding wilt verbeteren. Vraagt veel inspanning met veel lastige evenwichtsoefeningen en houdingen.
  • Bikram yoga: een strenge vorm uitgevoerd in een zeer warme omgeving, zodat je lichaam flexibeler wordt en giftige stoffen uitzweet. Misschien leuk voor een yoga vakantie!

Alle vormen van yoga vereisen uiterste concentratie en zowel maximale lichamelijke als geestelijke inspanning. Vooral je ademhaling is belangrijk. Zorg voor een goed lichaamsevenwicht, haal diep adem en hanteer een vast ademhalingsritme.

Neem een proefles

Als je twijfelt of yoga nu wel of niet iets voor jou is, neem je het beste gewoon een keer proefles. Je hebt niks te verliezen en wie weet gooi je al je vooroordelen in een keer overboord. Of je voelt je na een eerste proefles zo herboren dat je je meteen inschrijft voor een cursus!