Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Om gelijk goed te beginnen, kun je het best een lekker en gezond ontbijt eten. Het lijkt niet altijd makkelijk om gezond te eten, maar wij hebben 3 lekkere en makkelijke recepten die heerlijk zijn voor in de ochtend.

Ontbijtmuffins

Wat heb je nodig:
– 100 gram havermout
– 3 eieren
– 2 rijpe bananen
– 2 eetlepels kaneel
– 1 theelepel vanille-extract

Wat moet je doen:

Voor deze gezonde ontbijtmuffins heb je een blender nodig om het te bereiden. Begin met het voorverwarmen van de oven op 180 graden. Breek de bananen in kleine stukken en doe deze in de blender. Voeg vervolgens de havermout en eieren toe en blend het tot een glad geheel. Voeg dan de 2 eetlepels kaneel en de theelepel vanille-extract toe. Blend alles nog een keer door en verdeel dan alles in muffinvormpjes en zet ze in de oven voor ongeveer 30 minuten. Je kan voor de variatie ook een handvol blue berries toevoegen nadat je alles hebt geblend. Deze muffins zijn perfect voor een ontbijtje of als tussendoortje later op de dag.

oatmeal muffins

Chiapudding

Wat heb je nodig:
– 250 ml amandelmelk
– 3 eetlepels Cacao poeder
– 1 eetlepel (biologische) honing
– 4 eetlepels chiazaad

Wat moet je doen:

Voor dit recept heb je een groot glas nodig. Schep 4 eetlepels chiazaad in een groot glas en giet de amandelmelk erbij. Voeg 3 eetlepels cacaopoeder in het glas en roer het goed door. Om het wat zoeter te maken kun je ervoor kiezen om 1 eetlepel biologische honing toe te voegen maar het is optioneel. Als je alles goed gemengd hebt, kun je dit een nacht in de koelkast laten staan. Die chiazaad zuigt als het ware de amandelmelk op en daardoor ontstaat er een soort pudding. Lekker en gezond als ontbijtje!

chia pudding

Green smoothie

Wat heb je nodig:

– 1 rijpe banaan
– 2 handjes spinazie
– 1 groene appel
– 1 eetlepel chiazaad
– 1 eetlepel gojibessen
– Kokoswater

Wat moet je doen:

Voor dit recept heb je een blender nodig. Snijd de groene appel in kleine stukken en breek de banaan in kleine stukken. Voeg de spinazie, appel, banaan, chiazaad en gojibessen toe aan de blender en begin met blenden. Voeg wat kokoswater toe om het wat makkelijker te laten blenden. Als je de smoothie te dik vindt, kun je altijd nog wat kokoswater toevoegen wanneer je aan het blenden bent.

green smoothie