Pannenkoeken eten zonder er een schuldgevoel aan over te houden? Was het maar zo’n feest…. Maar wat als ik je vertel dat je in principe met 2 eenvoudige ingrediënten hele gezonde pannenkoekjes kan maken? Lees even verder en ontdek het zelf!

Wat heb je nodig voor 6 kleine pannenkoekjes?

  • een staafmixer of vork
  • 1 ei
  • 1 banaan
  • boter of olie om in te bakken
  • optioneel: vanille extract (dit gebruik ik), blauwe bessen of iets anders lekkers

banana pancakesbanana pancakesbanana pancakes

De banaan heb ik in kleine stukjes gesneden, zodat het makkelijker pureert met de staafmixer. Dit heb ik samen met het ei en een theelepel vanille extract in de mixbeker gedaan. Heb je geen staafmixer in huis, dan kun je het ook gewoon met een vork doen. Let dan wel op dat je waarschijnlijk lang niet zo’n glad beslag krijgt.

Giet vervolgens alles in een pan met wat boter of olie. Ik kies voor een grote pan en doe hier verschillende pannenkoekjes in. Zet het vuur op halfhoog. Aangezien de pannenkoekjes erg snel vullen kun je ze zo gemakkelijker doseren. Als je ze wilt omdraaien moet je er eerst voor zorgen dat de bovenkant droog is. Zo weet je zeker dat ze al wat gegaard zijn van binnen en vallen ze niet uit elkaar tijdens het omdraaien. Een optie is om – als het beslag aan de bovenkant nog niet droog is – een ingrediënt toe te voegen, bijvoorbeeld blauwe bessen.

banana pancakesbanana pancakesbanana pancakes

Nadat je de pannenkoekjes hebt omgedraaid en ook de andere kant mooi goudbruin is kunnen ze de pan uit. En tadaa! Je hebt je gezonde pannenkoekjes! Ik heb ervoor gekozen om er wat stroop overheen te doen, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Probeer het eens uit. Smakelijk eten!