Eet je niet biologisch dan zal je ongetwijfeld toch weleens iets biologisch hebben gegeten, zij het per toeval. Biologisch eten schijnt beter te zijn, maar waarom precies? De feiten en fabels van biologisch eten op een rijtje.

Staat er ‘Biologisch’ op je voedingsproduct dan mag je er vanuit gaan dat er geen kunstmest, chemische bestrijdingsmiddelen of gentechnologie voor gebruikt zijn. Gaat het om vlees, dan heeft het dier een diervriendelijk leven geleid en ook, net zoals jij nu gaat doen, biologisch gegeten. Verder bevat biologisch eten vaak minder nitraat, meer vitamine C, mineralen en bioactieve stoffen. Melk bevat meer meervoudig onverzadigde vetzuren, beta-caroteen en vitamine E. Biologische voeding smaakt vaak puurder.

En daar blijft het niet bij. Je helpt de natuur namelijk ook nog eens een handje. Omdat er geen kunstmest wordt gebruikt ontstaan er geen mestoverschotten. Ook komen er geen chemische bestrijdingsmiddelen in de natuur terecht. In tegenstelling tot de gangbare landbouw, die erop gericht is producten zo snel mogelijk te laten groeien, krijgen biologische producten en dieren de tijd om in eigen tempo te groeien. Je herkent biologische artikelen aan het EKO-keurmerk.

Je betaalt hier wel voor, deels ten goede van de bioboer. Dit is tegelijkertijd een argument voor veel mensen om niet biologisch te gaan eten. Het kan misschien wel beter zijn, maar met gewoon eten voelen ze zich ook goed en zijn ze bijna de helft goedkoper uit. Juist de huismerken en budgetsupermarkten doen vrijwel nooit mee aan biologische producten.

Is biologisch eten echt gezonder?

Je wilt natuurlijk vooral weten of biologisch eten je geld echt waard is. Oftewel: is het echt gezonder? Over het algemeen wel, zegt het Voedingscentrum, maar…. Volgens hen is niet exact aan te tonen hoe groot de verschillen tussen biologische en gewone producten zijn. Er zitten tussen de biologische producten namelijk ook weer grote verschillen, afhankelijk van het seizoen, de regio en de gebruikte rassen. Tot slot gaat het erom wat een persoon in totaal eet en drinkt en maakt een enkel biologisch product niet zozeer gezonder.

Foodlog.nl licht enkele bevindingen uit over biologisch eten en hun gezondheid. Het resultaat is tot dusver nog altijd niet denderend of doorslaggevend. Dus houden mensen hun hand op de knip. Let er wel op of je een echt biologisch product te pakken hebt. De artikelen van OptimaleGezondheid.com over de voordelen van echt biologisch eten en de herkenbaarheid van echte biologische producten zijn hiervoor erg informatief.

Voorbeelden biologisch eten

Misschien heb je een soort konijnenvoer-beeld van biologisch eten met verschrompelde broccoli en associeer je het met smaakloos en beperkt. We zetten wat voorbeelden van biologisch eten voor je op een rijtje:

  • Ontbijt: biologische ontbijtkoek, biologische yoghurt met biologische muesli, biologisch brood of een biologische cracker met biologische bosvruchtenjam.
  • Lunch: biologisch brood met biologische tomaat/courgettespread, biologische cashewpasta of biologische ham.
  • Diner: speltpasta met biologische pesto, biologische broccoli met idem vlees en aardappelen.
  • Tussendoor: biologische nootjes en gedroogd fruit, biologische koekjes gezoet met natuurlijke stropen zoals agavestroop, rijsstroop en maisstroop, dadel amandel chocoladereep.

Je ziet: biologisch eten is niet zozeer heel anders als wel dat je ongeveer dezelfde soort producten eet maar dan biologisch. Lastig is wel dat je natuurlijk nog altijd minder keuze hebt vergeleken met regulier eten. Daarbij hebben de meeste supermarkten hooguit een rij met biologisch eten. Het kost je dus meer vrije tijd om biologische producten te bemachtigen naast, zoals gezegd, meer geld.