Lekker en gezond eten voor een mooie huid

Het komt allemaal van binnenuit, schijnt als het om schoonheid gaat. Maar wat komt precies van binnenuit? Naast een positieve instelling, voldoende beweging en het vermijden van stress is voeding een belangrijke input om er van buiten goed uit te zien. Vaak denken mensen dat ze gezond eten, maar in de praktijk valt dit toch vaak tegen. In de regel krijgen we vooral te weinig groente, fruit en vis binnen. Hierdoor komen er te weinig vitaminen, mineralen en vezels ons lichaam binnen. De alledaagse drukte speelt natuurlijk een rol. We verkiezen snel en lekker boven tijdrovend en gezond. Maar gezond kan ook snel en lekker zijn!

Waarom is gezond eten zo belangrijk?

Ach, denk je misschien, ik eet wat ik wil en voel me prima! Natuurlijk kan je er goed uitzien en je goed voelen met een op fastfood gebaseerd voedingspatroon. Maar dat je er nu geen last van hebt zegt niet dat dat zo blijft. Bovendien, hoe meer de jaren gaan tellen, hoe meer je het aan je huid gaat zien. Bovendien verklein je door gezond te eten heel wat gezondheidsrisico’s. Door gezond te eten:

  • verklein je het risico op hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker;
  • verbeter je je bloeddruk;
  • krijg je sneller een voldaan gevoel ondanks minder calorieën;
  • blijf je op een gezond gewicht;
  • zorg je voor een goede stoelgang;
  • krijg je meer energie;
  • zorg je voor sterke botten en goed functionerende cellen;
  • krijg je een sterke weerstand;
  • verklein je de kans op een te hoog cholesterol;
  • zorg je voor de aanmaak van je huid;
  • werken je ogen beter.

Eet jezelf naar een mooie huid

Kennen we de vertrouwde Schijf van Vijf nog? Het blijft een goede richtlijn. Hieronder een korte samenvatting van de groepen waaruit we zouden moeten eten:

Groente en fruit
Verse groente en fruit is natuurlijk keuze nummer één, maar anders zijn groente en fruit uit blik, een potje of de diepvries een goed alternatief. Hierdoor krijg je de benodigde voedingsstoffen binnen, zoals vitamine A en C en belangrijke anti-oxidanten die bijdragen aan een mooie huid!

Koolhydraten en vezels
Van koolhydraten wordt nogal eens gezegd dat het dè dikmakers zijn. In gezonde vorm is dit niet waar. Ze vormen juist de bouwstenen voor ons lichaam. Althans, als je ze eet in de vorm van aardappelen, peulvruchten, volkorenbrood, roggebrood, volkoren pasta en zilvervliesrijst. Deze producten helpen je om onmisbare voedingsstoffen binnen te krijgen: koolhydraten, eiwitten, vezels, vitamines B, calcium en ijzer. Chips, snoep en chocolade zijn de zogeheten lege koolhydraten die niet vullen, maar wel dik maken.

Water
Puur water houdt het vocht in je lichaam op peil. Drink minimaal 1,5 liter per dag voor een mooie huid. Alcohol, thee met theïne en cafeïne houdende koffie onttrekken juist vocht aan je lichaam. Veel vruchtensappen die je in de supermarkt kan kopen bevatten vaak meer suikers dan je denkt. Gelukkig worden er tegenwoordig ook verse sapjes verkocht.

Boter en olie
Ook vetten worden per definitie nogal eens als slecht gezien. Teveel en in verkeerde vorm komt onze gezondheid inderdaad niet ten goede, maar we hebben wel vetten nodig. Halvarine (het liefst!) voor het besmeren van ons brood en crackers en bakboter of olie voor het bereiden van ons avondeten zorgen voor de benodigde voedingsstoffen, zoals vitamines A en D en belangrijke vetzuren. Bedenk hierbij wel dat verzadigd vet niet goed is voor je lichaam. Het vergroot de kans op hart- en vaatziekten en is slecht voor je cholesterol.

Zuivel, vlees, vis en vervangers
Vlees, vleeswaren, vleesvervangers, vis, eieren, kaas, melk en melkproducten zorgen ervoor dat we benodigde voedingsstoffen zoals eiwitten, visvetzuren, ijzer, calcium vitamines B binnenkrijgen. Wissel het avondeten af met vlees, vleesvervangers, eieren en vis. Vis is goed voor onze gezondheid en zorgt voor een mooie huid. De magere varianten bevatten minder verzadigd vet. Beperk eieren tot maximaal 4 per week.

Eet gezond, beweeg en een mooie huid verschijnt!

Voor alle groepen geldt: varieer! Eet verder hygiënisch: was groente en fruit grondig, gebruik schoon bestek en servies en eet geen voedselproducten die over de houdbaarheidsdatum heen zijn. Overeet jezelf niet en beweeg voldoende. Bewegen in combinatie met de juiste voeding speelt een belangrijke rol. Dit kan je favoriete sport zijn, maar ook je dagelijkse beweging speelt vaak een belangrijkere rol dan je denkt. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de roltrap!