Een eigen moestuintje, boodschappen doen bij de natuurwinkel, je laten doormeten door de natuurarts, de dag beginnen met een groentesmoothie, wie eet er tegenwoordig niet groen? Maar is het noodzakelijk voor een lang en gezond leven?

Eten aan de hand van de Schijf van Vijf met bruin brood, vers fruit, verse groente en niet alleen vlees maar ook vis, is meer standaard gezond. Biologisch eten is ook al aardig ingeburgerd en ook macrobiotisch eten was al langere tijd bekend. Andere rages, zoals het Atkins dieet of het Arthur De Vany dieet dat vooral teruggrijpt naar de eetgewoontes van onze prehistorische voorouders met vlees en bessen, zijn alweer aardig uit de mode. Wat momenteel zeer hip is zijn raw food en super food. De namen zeggen het al: raw food behelst al het gezonde dat min of meer rauw gegeten kan worden, super food zou super gezond zijn en je een super fit gevoel bezorgen.

Duidelijk moge zijn dat al deze ‘stromingen’ vooral ontstaan bij overgewicht en andere gezondheidsklachten. Sommige mensen die jaren met een kwaal kampten worden daadwerkelijk beter van de overstap naar raw food of super food. Maar je stapt niet zomaar over op raw of super food. Want wat moet je eigenlijk doen met chlorella? En waarom precies zou je zeewier eten? Er lijkt een hele studie aan vooraf te gaan. Sommigen maken er een ware way of life van, een deel van hun identiteit, zijn er de hele dag mee bezig en kijken ontsteld toe hoe een gewone ziel een heel broodje kaas naar binnen kan werken!

Raw Food

Raw food gaat een flinke stap verder dan biologisch eten, waarbij je je eten mag koken en ook vlees en vis mag eten. Raw food hoeft trouwens niet helemaal koud te zijn. Je mag het namelijk wel verwarmen, maar dan tot maximaal 42 graden. Hierdoor gaan de enzymen – de stofjes die je lichaam helpen om vitaminen, mineralen en fytonutriënten uit groenten en fruit goed op te nemen – niet kapot. Dankzij raw food heb je naar het schijnt meer energie, minder slaap nodig, een sterker immuunsysteem, een mooiere huid, een gezonder gewicht en een beter geheugen.

Voorbeelden van raw food

Om raw food wat minder abstract te maken geven we je enkele voorbeelden. Zoals je ziet bestaat raw food niet alleen maar uit rauwe worteltjes en ongezouten noten:

  • Groentesmoothie: bestaat uit evenveel groente als fruit en water of in plaats daarvan melk of yoghurt. Door het zoete van het fruit proef je niets of nauwelijks iets van de groente. Dus ben je geen groenteliefhebber, juist dan is het voor jou een goede manier om aan je dagelijkse portie groente te komen. Voorbeelden van combinaties zijn: spinazie met banaan, peterselie met papaya of selderij met aardbei.
  • Boerenkoolchips: gemaakt van boerenkool met bijvoorbeeld rauwe bieten en acerola. Een gezond alternatief voor gewone chips!
  • Kokossap: getapt uit verse groene biologische kokosnoten.
  • Wortelcrackers: gemaakt van biologische zonnebloempitten, biologisch gouden lijnzaad, biologische wortels en ongeraffineerd zeezout.
  • Chocoladereep: gemaakt van rauwe cacao, amandelen en vijgen.

Nadelen raw food

Er zijn echter wel wat kanttekeningen te plaatsen bij raw food. Volgens voedingsdeskundigen mis je wel degelijk bepaalde voedingsstoffen, namelijk:

  • Lycopeen: komt vrij bij het verwarmen van tomaat. Een stofje met sterke kankerwerende bestanddelen. Dit geldt overigens ook voor wortels, die gekookt beter worden verteerd dan rauw.
  • Proteïne: in plaats van uit vlees, vis en zuivelproducten kan je proteïne ook halen uit voedingsmiddelen zoals groenten, noten en zaden. Hier zit echter wel minder proteïne in.
  • Calcium: in plaats van zuivelproducten, is het ook mogelijk calcium uit groene bladgroenten, kiemen, zeewier, noten en zaden te halen, maar ook hierin zit verhoudingsgewijs minder.
  • Vitamine D3: helpt bij de opname van calcium. Dit zit in het vet van vis en zuivel maar omdat je dat in een rauw dieet niet eet zul je dat op een andere manier moeten toevoegen.
  • IJzer: gebruik je hiervoor normaliter vlees als bron, dan kunnen nu bijvoorbeeld spinazie, cashewnoten en rozijnen dienen als vervangers.
  • Vitamine B12: aangezien dit alleen in dierlijke producten voorkomt zal je echt aan de supplementen moeten wil je geen vermoeidheidsklachten krijgen.

Houd het dus wel gezellig. Neem de adviezen van voedseldeskundigen wat betreft de tekorten die je op kan lopen in acht, evenals de documentaires Rauw en Rauwer. Hierin zie je hoe tienerjongen Tom Watkins een groeiachterstand heeft op zijn leeftijdsgenoten en mams hem van school houdt, omdat hij daardoor ongezond kan gaan eten.