Een koel ijsje op een warme zomerdag is voor veel mensen erg verleidelijk. Maar wat je misschien niet weet is dat ijs heel veel calorieën bevat, en dan met name roomijs. Beauty en Gezondheid heeft voor jou de top 3 van de meest gezonde, en de meest ongezonde ijsjes samengesteld en geeft tips over hoe je gemakkelijk gezond ijs kan maken zonder machine!

IJs is een product dat op veel plekken verkrijgbaar is in alle soorten en maten. We kennen roomijs, softijs, waterijs, yoghurtijs en ga zo maar door. Roomijs bevat de meeste calorieën en vetten. Waterijs is een beter alternatief, het bevat veel suiker maar daarentegen een stuk minder calorieën. Yoghurtijs is eigenlijk een alternatief voor roomijs, het heeft dezelfde volle smaak maar bevat veel minder vetten!

Verantwoord ijs

  1. Raketijs, bijna iedereen kent ze wel. Met maar 40 calorieën is dit het slankste ijsje op de markt!
  2. Perenijs van Festini. Dit waterijsje bevat 50 calorieën en eindigt daarmee op een mooie tweede plek.
  3. Split! Als je het dan toch niet kan laten en behoefte hebt aan roomijs, maar wel rekening wilt houden met de calorieën, dan kan je het beste voor een Split gaan. Een Split bevat 65 calorieën.

Onverantwoord ijs

  1. Cornetto is een van de bekendste ijsjes maar wat mensen vaak niet weten is dat een Cornetto 360 calorieën bevat. Dit is net zoveel als (hou je vast) 6 glazen Cola!
  2. Magnum Almond, dit lekkere roomijsje kan je vergelijken met het eten van een ham-kaascroissant.
  3. Cornetto Enigma, een heerlijk ijsje die alleen even veel calorieën bevat als een frikandel.

tumblr_o6nsxgA62u1tsq50eo1_500

Zelf ijs maken

De basis is: banaan. Deze fruitsoort zorgt namelijk voor het romige effect waar je juist zo van geniet. Wat je verder nog nodig hebt is een keukenmachine of een staafmixer en een kom. Na het volgen van deze simpele stappen heb je een lekker romig ijsje gemaakt!

  1. Snijd de banaan in stukjes;
  2. Doe de stukjes in de vriezer voor minstens 2 uur;
  3. Maak de bananenstukjes fijn en romig met een keukenmachine of staafmixer;
  4. Zet het romige beslag 20 minuutjes terug in de vriezer.

Simpeler kan het bijna niet, maar wel leuker. Je hebt na het maken van je romige bananen ijs namelijk de mogelijkheid om het op te leuken naar je eigen voorkeur. Wanneer je bij stap 3 de banaan mixt kan je ervoor kiezen om wat bevroren aardbeien, bosvruchten of mango toe te voegen. En als je de smaak niet smeuïg genoeg vindt kan je er tegelijkertijd wat soja- of amandelmelk bij doen. Voor een zoetere smaak doe je er vanillesuiker bij!

 

tumblr_nmavol6OxF1tq38z8o1_1280