Het is misschien geen leuk vooruitzicht, maar de zomervakantie is bijna over voor alle studenten… Het drukke schoolleven gaat weer beginnen! Daarom heb je soms wat minder tijd om een gezonde lunch klaar te maken. Wij hebben twee gezonde back to school-recepten voor je klaarstaan.

Granola bars

Wat heb je nodig:

– 90 gram noten naar keuze
– 120 gram havermout
– 200 gram dadels (zonder pit)
– 70 gram notenpasta
– 2 eetlepels kokosolie
– 1 eetlepel honing
– 1 theelepel kaneel
– 15 gram chia-zaad
– 15 gram gebroken lijnzaad
– 15 gram zonnebloempitten
– 100 gram gedroogd fruit naar keuze

Wat moet je doen:

Begin met het voorverwarmen van de oven op 200 graden. Als de oven ongeveer 10 minuutjes heeft aangestaan, leg je de havermout op een bakplaat met bakpapier en bak je ze 10 minuten. Laat de havermout daarna buiten de oven afkoelen. Pak een blender/keukenmachine erbij en voeg daar je noten naar keus aan toe. Blend dat even en voeg vervolgens de dadels erbij. Blend dit lang genoeg totdat het een kleverige substantie wordt. Meng de notenpasta, honing en kokosolie in een apart bakje door elkaar. Voeg daarna alle overige ingrediënten toe in een grote kom en voeg de dadelmengsel, havermout en de notenpastamengsel eraan toe en kneed het goed door elkaar. Spreid het mengsel uit in een lage schaal en druk alles goed aan. Zet de schaal vervolgens minimaal 3 uur in de koelkast. Daarna kun je er granola bars uit snijden.

gezonde granola bar

Limoen havermout muffins

– 210 gram havermoutmeel
– 2 eetlepels kokosnootsuiker
– 120 milliliter amandelmelk
– 2 eetlepels maanzaad
– 2 theelepels limoenschil
– 2 eetlepels limoensap
– 1 eetlepel kokosolie
– 1 theelepel vanille-extract
– 2 eetlepels appelmoes
– 1 ei
– 8 tot 10 cupcake vormpjes

Wat moet je doen:

Om deze limoen havermout muffins te maken, begin je met het voorverwarmen van de oven op 160 graden. Voeg daarna in een grote kom alle ingrediënten toe en meng het allemaal goed door elkaar. Verdeel daarna het beslag over de cupcakevormpjes en doe ze daarna in de oven voor 35 minuten. Laat ze afkoelen en daarna kun je ze in de koelkast bewaren en makkelijk mee naar school nemen.

gezonde havermout muffins