Volgens Midas Dekkers verpruts je je tijd met sporten. Gewoon dagelijks bewegen is voldoende. Helaas hoeven we niet meer te jagen op ons eten en zitten velen van ons hele dagen achter hun computer. Daarnaast eten we nogal wat bewerkt voedsel. Veel kantoormedewerkers zien zichzelf dan ook dikker worden in de loop der jaren.

‘Nee? Echt niet? Doe je aan de lijn?’ heb je vast ook weleens gehoord toen je een stuk taart weigerde. Je collega’s vonden je vast ongezellig. Maar de dag erna heeft iemand weer zelfgebakken koekjes meegenomen. Weigeren wordt je niet in dank afgenomen, al die moeite. Op je afdeling staat sowieso standaard een gevulde pot snoep. Eindelijk thuisgekomen uit de file heb je geen puf meer om te koken en gaat langs de Chinees. Als je dan eindelijk voor de televisie zit verdien je wel een koekje, of meerdere.

Gaandeweg klampen de kilo’s zich aan je vast, maar daar kan je niets aan doen, zo voelt dat. Want waar haal je de tijd vandaan om te sporten? Te koken? Bovendien moet je er niet aan denken je auto, het verlengstuk van je huis, in te ruilen voor een stampvolle bus (waar je eerst naartoe moet lopen) of erger: je fiets. Na je werk al uitgeput ook nog eens gaan sporten, je moet er niet aan denken. Tot slot zijn er in het weekend weer veel gelegenheden waarbij gegeten wordt. Veel mensen zitten hartstikke vast in hun patroon.

Uit een recente studie van CarreerBuilder blijkt dat bijna de helft van de ondervraagde werknemers aangekomen zijn tijdens hun huidige baan, van enkele kilo’s tot wel bijna 10 kilo! Zittende beroepen zijn het gevaarlijkst, dat moge duidelijk zijn.

Tips tegen dik worden

Maar zo moeilijk is het niet. Ook jij hoeft niet perse dikker te worden als kantoormedewerker, door de volgende tips in acht te nemen:

  • Leg geen voorraad snoep, chips, koek en chocolade aan in je lade; wat er niet is kan je ook niet eten.
  • Zeg ‘nee’ tegen taart en andere dikmakers van collega’s. Trek je niets aan van opmerkingen!
  • Geloof niet in light-producten. Ze zijn misschien beter voor je tanden, maar minstens zo slecht voor je lijn als suikerhoudende producten.
  • Drink water en thee en koffie zonder suiker.
  • Snack gezond, eet fruit en volkoren brood en crackers.
  • Houd vaste tijden aan voor maaltijden en snackmomenten, eet niet de hele dag door.
  • Bedrijfsborrels zijn altijd een grote valkuil. Een wijntje of biertje zit vol calorieën, plus de hapjes die rondgaan. Houd je in en neem ook gewoon eens een spaatje.
  • Doe eens per week de grote boodschappen, zodat er al gezond eten in huis is. Kook desnoods voor twee dagen, wissel kookbeurten af.
  • Kook gezond in plaats van kant-en-klaar maaltijden te eten, die zijn altijd vetter en zouter. Doe moeite!
  • Smeer zelf je brood met gezond beleg, dit is vele malen minder calorierijk dan een belegd broodje en goedkoper.
  • Loop een rondje tijdens je pauze in plaats van te internetten.
  • Misschien kan je ook fietsen naar je werk?
  • Wandel en fiets meer in je vrije tijd.
  • Loop regelmatig op je werk, naar de kraan, het toilet, een collega, enzovoort.
  • Doe aan sport als je het leuk vindt, anders wordt het een straf.