Eet jij elke dag een handje nootjes en drink je drie tot vier koppen thee per dag? Volgens de gezondheidsraad zou dit wel moeten. Sinds gister heeft de gezondheidsraad nieuwe richtlijnen voor ons eetpatroon opgesteld. We hebben de belangrijkste veranderingen voor jullie op een rijtje gezet.

Groente & Fruit
Eet dagelijks tenminste 200 gram groente en 200 gram fruit. Door dit aan te houden, verklein je de kans op hartziekten, beroertes, diabetes en darm- en longkanker.

Rood vlees & bewerkt vlees
Beperk het gebruik van rood vlees en vooral met bewerkt vlees. Dit betekent niet dat je helemaal geen vlees mag eten, want in vlees zitten veel nuttige voedingsstoffen. Maar er is wel een verband tussen het eten van rood vlees en bewerkt vlees en een hoger risico op beroerte, diabetes, darmkanker en longkanker.

PeulvruchtenNut mix in wooden box - walnut, almond, hazelnut, cashew and pea
Eet wekelijks peulvruchten. Peulvruchten zijn goed voor het cholesterol-gehalte.

Ongezouten noten
Eet tenminste 15 gram ongezouten noten per dag. Door het dagelijks eten van noten verlaag je het risico op hartziekten. Noten (vooral walnoten) zijn ook nog is goed voor je haren!

Volkorenproducten
Tijd om al je ‘witte’ graanproducten in de prullenbak te gooien en te vervangen door volkorenproducten. Onderzoekers zeggen dat het goed is om elke dag minstens 90 gram bruin brood, volkoren brood of andere volkorenproducten te eten.

Zuivel
Geen boter, harde margarine en bak- en braadvetten meer, maar zachte margarines, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën. Dit verlaagt het risico op hartziekten.

Vis
Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis. Een paar jaar geleden was dit nog twee keer per week, maar een keer per week is genoeg om de kans op hartziekten te verkleinen.

Theecoffee-or-tea
Drink dagelijks drie tot vier koppen groene of zwarte thee per dag. Het drinken van thee verlaagt het risico op een beroerte.

Koffie
Vervang ongefilterde door gefilterde koffie. Het filter kan namelijk cholesterolverhogende stoffen in koffie wegvangen. Ongefilterde koffie komt voor in kookkoffie, cafetière koffie, Griekse koffie en Turkse koffie.

Dranken
Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken. Het drinken van een of twee glazen hiervan leidt tot een verhoogd risico op diabetes. Ook fruitsap en vruchtendrank zijn suikerhoudende dranken.

Alcohol
Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan een glas per dag.

Keukenzout
De bloeddruk wordt lager als je minder zout eet. Beperk dan ook de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag.