Koffie en thee zijn nog steeds de twee meest genuttigde dranken in Nederland. Vaak wordt de vraag gesteld welke nou gezonder is en helaas geven verschillende studies nog steeds verschillende antwoorden. Ook het cafeïnegehalte speelt een grote rol bij beide dranken. Alhoewel koffie veel meer cafeïne bevat dan thee hoeft dit niet perse slecht te zijn. Wel wordt te veel cafeïne consumptie soms gelinkt aan angststoornissen en andere kwalen. Beauty & Gezondheid zet op een rijtje waar de dranken goed voor zijn en wat ze voor je kunnen betekenen of juist niet.

Koffie

In koffie zitten vrijwel geen calorieën (zonder suiker of melk) en daarnaast is koffie een bron van antioxidanten, mineralen en vitamine B3. Zo helpt de drank het immuunsysteem te verbeteren en kan het zelfs de kans op verschillende soorten kanker verminderen. Ook zit er water in koffie wat ervoor zorgt dat de vochtbalans op pijl kan blijven. In koffie zitten ook voedingsvezels die goed zijn voor de stoelgang. Vermijd te veel koffie bij zwangerschap, het hoge cafeïnegehalte kan de kans op een miskraam vergroten en tast tevens de vruchtbaarheid aan. Dit komt doordat cafeïne behoort tot de groep alkaloïden, net zoals nicotine. Vermijd koffie ook bij slaapproblemen of stap over naar decáf koffie, hier zit namelijk maar 2 tot 6 mg cafeïne in vergeleken met de 85 mg in een normale kop koffie.

Thee

In thee zit ontzettend veel catechine, een krachtige antioxidant. Hiernaast bevat het net zoals koffie vitamine, mineralen, cafeïne en looizuur. Thee is ook goed tegen hart- en vaatziekten en bevat fluor, een stof die het gebit en de botten sterk en stevig houdt. Zwarte thee wordt het meest genuttigd in Nederland. Vermijd het gebruik van melk in thee om de werking van catechine niet tegen te gaan en wanneer de bittere smaak je niet bevalt probeer dan over te stappen op groene thee. Groene thee is gezonder maar bevat wel minder cafeïne dan zwarte thee. Daarnaast stimuleert groene thee de vetstofwisseling en daarom is het ook goed voor bij het afvallen. In een Japans wetenschappelijk onderzoek werd aangetoond dat het risico op prostaatkanker met 50 procent daalde bij mannen die vijf of meer koppen groene thee dronken per dag.

Cafeïne

Vrijwel iedereen consumeert cafeïne houdende dranken in de ochtend om wakker te worden. Cafeïne zorgt voor meer concentratie, alertheid en energie, maar hoe meer en frequenter cafeïne gedronken wordt, hoe vaker het lichaam erna juist een dip krijgt twee uur na het drinken van cafeïne. Terwijl het lichaam tolerantie opbouwt wordt het zo ook telkens moeilijker om deze dip weer aan te vullen. Vijf koppen koffie op een dag kan geen kwaad volgens wetenschappers, maar volgens sommige onderzoeken wordt cafeïne ook gelinkt aan angststoornissen en stress. Niet iedereen reageert hetzelfde op cafeïne, dus wanneer je hier last van hebt probeer cafeïne dan uit je dieet te halen of switch van koffie naar groene of witte thee.