Thuis komen na een lange dag school of werk en jezelf erop betrappen dat je meteen naar de keuken loopt om iets te pakken. Achteraf heb je spijt dat je dat koekje hebt gegeten, maar dan is het al te laat. Hoe kun je dit nou voorkomen? Wat kun je wel eten en wat niet? Om om te kunnen gaan met een hongergevoel moet je het gevoel kunnen krijgen dat je genoeg hebt gegeten. Ook moet je weten wat je moet doen als je trek hebt. Wij helpen je graag hierbij. Lees veder voor de tips.

Gevoel krijgen dat je genoeg hebt gegeten

Eet regelmatig
Om de stoelgang en spijsvertering bezig te houden is het belangrijk dat je regelmatig eet. We bedoelen met regelmatig eens in de 2 –3 uur, dus ongeveer zes keer per dag. Denk hierbij aan drie maaltijden en drie gezonde snacks.

Eet eiwitten en vezels
Eet voor een verzadigd gevoel producten met veel eiwitten of vezels. Zo voorkom je dat knagende gevoel. Eiwitten zitten in bijvoorbeeld zalm, kipfilet, magere yoghurt, noten en karnemelk. Vezels zitten in bijvoorbeeld brood, groente, fruit, zilvervliesrijst en volkoren pasta. Suiker en zetmeel zijn juist echte boosdoeners, zij zorgen voor nog meer honger. Vermijd dit dus.

Drink een glas water
Glas waterDoor je maag te vullen met water kun je je lichaam een beetje voor de gek houden. Houd jij niet zo van water? Doe er dan een schijfje citroen in of drink een licht kopje soep.

Eet niet te snel
Eet geconcentreerd en niet te snel voor een verzadigd gevoel. Zorg dat je altijd tussen de 20 en 25 keer kauwt voordat je doorslikt. De reden hiervoor is dat wanneer je kauwt, er meer speeksel vrij komt waardoor het eenvoudiger te verteren is.

Eet van een rood bord
Naast het eten uit een klein bord, heeft het eten uit een rood bord ook invloed op je hongergevoel. Als je uit een rood bord eet, denken je hersenen sneller dat ze genoeg hebben gehad.

Wat te doen bij trek?

Poets je tanden
Wanneer je je tanden poetst zorgt de frisse mint geur ervoor dat het hongergevoel af neemt en voel je je vaak fitter.

Beweging
Trek ontstaat vaak uit gewoonte. Wanneer je bijvoorbeeld vaak snoept bij het computeren of tv-kijken kun je automatisch trek krijgen als je een keer niet snoept. Als je op dat moment honger krijgt ga dan sporten of even een rondje lopen.

Afleiding
gezonde-snack-crackersTrek kan ook veroorzaakt worden door verveling. Krijg je hierdoor trek? Ga dan een keer je nagels lakken of YouTube filmpjes kijken. Zet je gedachten even op iets anders dan eten.

Geen snacks in huis halen
Als je weet dat je bijvoorbeeld een zwak hebt voor chips of chocola kun je er voor zorgen dat je het niet in huis haalt. Of vraag bijvoorbeeld of je moeder of huisgenoten de snacks willen verstoppen voor je.Gezonde snacks kunnen natuurlijk wel.

Schrijf op wat je eet
Wanneer je elke dag opschrijft wat je eet, sta je er meer bij stil. Probeer eens aan het einde van de dag te bedenken wat je allemaal gegeten hebt. Schrijf het op of maak telkens een foto van wat je eet, zodat je er elke keer weer bij stil staat.