Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, maar voor degenen die sporten is de pre- en post-workout maaltijd net zo belangrijk. Je hebt energie nodig om een effectieve workout te kunnen hebben. Dus wat ga jij eten of drinken om energie te krijgen? Wij hebben een paar pre-workout snacks voor je op een rijtje gezet.

Smoothie / shake

Doe drie deciliter magere melk in een blender en voeg hier 4 handjes bevroren fruit bij. Voorbeelden van bevroren fruit zijn blauwe bessen, aardbeien en frambozen. Je kan er ook voor kiezen om een shake te maken. Hiervoor doe je drie eetlepels magere Griekse vanille yoghurt en twee handjes blauwe bessen met een snufje kaneel in de blender. Drink de smoothie of shake ongeveer een uur voordat je gaat sporten op.

Yoghurt

Wanneer je fan van yoghurt bent zijn deze snacks echt iets voor jou. Voor de eerste heb je vijf eetlepels magere yoghurt nodig en twee bananen in schijfjes. Doe dit allemaal in een kommetje en klaar ben je. Doe voor de volgende variant weer vijf eetlepels magere yoghurt in een kommetje en doe er twee eetlepels havermout bij. Voeg nu alleen nog noten toe en drie handjes aardbeien en smakelijk eten.

Notenhavermout

Een kommetje warme havermout, een eetlepel gedroogd fruit, een theelepel ongezouten amandelen en pecannoten. Top je havermout af met een snufje kaneel en kokosrasp.

Groene Salade

Vul een grote kom met salade, verschillende soorten groenten, een hardgekookt ei, gerookte kipfilet en een scheutje azijn.

Pannenkoekjes

Prak een rijpe banaan fijn tot een gladde massa en mix dit in een kom met een ei, twee eiwitten en dertig gram havermout. Voeg hier wat kaneel aan toe. Verwarm wat kokosolie in een koekenpan en verdeel drie hoopjes beslag in de pan voor drie pannenkoekjes. Bak ze 1 minuut aan beide zijden totdat ze goudbruin zijn. Als je wilt kan je er op het einde nog wat maple of agavesiroop op doen.

Zoete rijst

Kook een kleine hoeveelheid rijst, vul een middelmaat kommetje, gooi wat magere melk over de rijst heen, twee handen rozijnen en top het geheel af met een theelepel kaneel. Een perfect kommetje zoete rijst voor energie, weinig vet en toch een gevuld gevoel.