Geen tijd is geen excuus. Voor iedere student en fulltime werkende lijkt het soms een gigantische opgave om een fatsoenlijke maaltijd in te plannen. We willen vaak een gerecht dat je bij Gordon Ramsay voorbij ziet komen, maar dan in vijf minuten. Tussendoor in onze pauzes van het werk of het leren neigen we ook te grijpen naar ongezonde tussendoortjes. Toch behoort eten tot onze primaire behoeftes en moet hier voldoende aandacht aan besteed worden. Zie het maar zo: een auto rijdt ook niet zonder brandstof, toch? Cliché maar waar.

Opkikkers in de ochtend

ontbijtenWist je dat een appel je ’s ochtends meer energie geeft dan koffie? Een appel zal je niet direct de energie boost geven die van koffie krijgt, maar het geeft je wel een stabielere energie gedurende de dag. Je ontbijt is dan ook de belangrijkste maaltijd van de dag. Let alleen wel op dat dit vooral geldt voor mensen die daarna naar school of naar het werk moeten. Studeren en werken kunnen veel inspanningen en stress met zich meebrengen. Daarom is het ook belangrijk om iets gegeten te hebben zodat je energie krijgt.

Eet gevarieerd en regelmatig. Balans is het belangrijkste als het aankomt op je voedingspatroon. Daarom is het voor sommigen ook een gewenning om ’s ochtends bijvoorbeeld niet te ontbijten. Je leert je lichaam te wennen aan de voeding die je dagelijks inneemt. Je hebt er meer baat bij als je gezond eet. Dit zal blijken uit je resultaten. Zo is vis goed voor je omdat het omega 3 bevat. Bessen zijn goed voor je hersenen. En zo kun je gemakkelijk voedingssoorten googelen die goed zijn voor je hersenen.

Chocolade Brownie muffins

Recept voor 12 muffins

dagelijkse voedingIngrediënten:

– 250 gram volkorenmeel
– 6 el cacao (biologisch is lekker)
– 2 tl wijnsteenbakpoeder
– 125 gram oerzoet (of palmsuiker)
– ¼ tl stevia (poedervorm, 20x geconcentreerd)
– Snufje zout
– 250 ml soja room
– 2 eieren
– 100 gram plantaardige boter
– 3 el biologische honing

Bereidingswijze:

– Verwarm de oven op 180 graden
– Smelt in een pannetje de boter en honing.
– Doe in een kom alle droge ingrediënten.
– Doe in een kom alle natte ingrediënten, voeg de boter en honing ook toe.
– Doe beetje bij beetje de droge ingrediënten bij de natte ingrediënten en roer goed. Het beslag moet dik zijn maar net niet klonteren. (voeg evt. wat sojamelk toe)
– Doe het beslag in de muffin vorm. Zet de muffins 20-25 minuten in de oven.

Eet smakelijk!

Bron: Voedzo.nl

chocolade brownie muffins