Je merkt vast wel dat je weerstand wat minder is in de winter. Je hoest sneller, hebt weer eens een koutje te pakken of zelfs griep. Gelukkig kan je zelf je weerstand wat oppeppen. Met de juiste voeding, temperatuur en beweging ga je vitaal de winter door!

Waarom worden we sneller moe en ziek?

Vitamin DJe merkt het al snel: het is minder licht. Alsof de zomer er nooit is geweest word je ’s ochtends opeens in het donker wakker, vertrekt in het donker en keert weer terug in het donker. Best deprimerend. Minder licht betekent minder vitamine D, wat minder energie tot gevolg heeft. Daarom voelen we ons opeens zo snel moe en hebben we minder weerstand. Tel daar de kou, wind, regen, sneeuw en mist bij op en we worden veel makkelijker ziek.

Van warm naar koud

binnen zitten winterGezellig en knus binnen met de verwarming hoog, een kop thee erbij, genesteld op de bank, de televisie aan of een boek lezend, je doucht lekker heet en dan… ga je naar buiten de kou in. Deze continue omslag van warm naar koud en andersom speelt kouvatten in de hand. In combinatie met een verminderde weerstand heb je dus ook meer kans op virussen, zoals griep.

winterdepressieEen dipje als de dagen korter worden en de temperatuur daalt is normaal. Sommige mensen krijgen echter last van een heuse depressie, omdat ze al somber waren of omdat ze er extra gevoelig voor zijn. Wellicht heb je dan last van een seizoensafhankelijke depressie, oftewel een Seasonal Affective Disorder (SAD). Dit lijkt een modeterm, maar als je er echt last van hebt is dit natuurlijk erg vervelend. Informeer eens bij je huisarts voor lichttherapie.

Weerstandverhogers: bewegen, licht en wintervoeding

stamppot met rookworstDe kou en het duister leiden er vaak toe dat je letterlijk alleen nog maar binnen zit, terwijl het voor je weerstand juist goed is om ook in de buitenlucht te komen. Denk aan een wandeling tussen de middag en lopen of fietsen in plaats van de auto of bus pakken. Zo kom je ook meteen aan beweging dat sowieso goed is voor onze weerstand (en lijn). In de winter hebben mensen ook vaak de neiging om meer en koolhydraatrijker te eten, terwijl we sinds de oertijd eigenlijk geen extra vetreserves meer nodig hebben.

citrusvruchtenGrijp dus niet alleen naar allerlei rijkelijke winterkorstjes, zoals stamppot met spek of rookworst, erwtensoep en andere gevulde maaltijdsoepen. Het is frustrerend om er voor de zomer weer kilo’s af te moeten krijgen. Je kan ook bijvoorbeeld broccoli en rijst met vis eten of verwerk spinazie tot een salade. Voor je weerstand is het sowieso goed om veel verse groenten te eten. Denk ook aan weerstand verhogende ingrediënten als ui en honing. Verder doen citrusvruchten het erg goed voor je immuunsysteem. Vitamine C kan je eventueel ook nemen als supplement.

Wij wensen je een prettige winter en verwen jezelf gerust eens met een warme chocolademelk met slagroom, maar niet te vaak!