Moeite met afvallen en geen zin om niks meer te mogen eten? Hier een paar tips die niet je hele leven hoeven te veranderen, maar je in kleine stapjes helpen om meer grip te krijgen op je gezondheid. De belangrijkste tip is vooral dat je goed naar je lichaam luistert!

1. Kleine stapjes
Begin niet met rennen als je nog niet kan lopen. Een Engelse uitdrukking, maar wel heel erg waar. Niet iedereen kan direct het roer 180 graden omgooien. Begin met het weglaten van 1 ongezond iets, suiker bijvoorbeeld, en breid dat dan langzaamaan uit. De volgende stap zou geraffineerde koolhydraten kunnen zijn, gevolgd door pakjes en zakjes en vervolgens de goedkope plantaardige olie. Zo werk je naar een punt toe waarop je steeds maar 1 ding hoeft te wennen en niet direct aan 16 verschillende nieuwe dingen.

2. Pas 1 ding aan
Pas elke dag 1 ding aan ten gunste van je gezondheid. Wil je graag elke dag dessert na het eten, vervang de suikerrijke toetjes dan door rood fruit. Of zorg dat tenminste 1 maaltijd per dag 100% gezond is, van begin tot eind (dus ook geen suiker in de koffie na de maaltijd!).

3. Vergelijken of niet?
We zijn geneigd om onze vooruitgang maar heel kort waar te nemen en snel te wennen aan een nieuwe situatie. Dat kan ertoe leiden dat we de ochtendmaaltijd met de avondmaaltijd vergelijken en tot de conclusie komen dat we het weer helemaal verprutst hebben. Vergelijk deze maand met de vorige, dit jaar met het vorige jaar, deze verjaardag met de vorige en ga zo maar door. Bekijk het grote plaatje en benoem de verschillen.

4. Hard werken totdat…
Het is hard werken tot het gewoonte is. In het begin zul je je aandacht moeten richten op het aanleren van nieuwe gewoontes en nieuwe handigheidjes. Het kan bijvoorbeeld handig zijn om een weekmenu te maken zodat je overzicht hebt. Richt je vooral niet op lichamelijke veranderingen. Begin niet direct met de intentie om af te vallen of van die hoofdpijn af te komen. Leer jezelf eerst een nieuwe gewoonte aan en maak het jezelf makkelijker voordat je de grote dingen aanpakt zoals gezondheid.

5. Een en een is twee
Vergeet niet als je er ook al over nadenkt wat je gaat eten en doen dat je dan ook al met je gezondheid bezig bent. Je maakt jezelf bewust van wat je eet en wat je doet en dat helpt jou om jouw doel te bereiken. 😉

6. Het is geen dieet
Dieet is een stom woord. Het wordt geassocieerd met afvallen, idiote verwachtingen, saai eten en honger lijden. Gezond leven is iets anders. Dat is een leefwijze, een voedingspatroon, niet een dieet. Een  dieet is maar tijdelijk. Verander je visie op wat gezondheid en goed eten is, dan heb je de beste kans om het heel erg lang te kunnen volhouden.

7. Slaap is heel belangrijk
Hoe aantrekkelijk het ook is om je puur en alleen op de voeding te richten, toch mogen we het belang van slaap niet onderschatten. En toch doen veel mensen dat. Maar keer op keer blijkt dat een gebrek aan goede slaap onze gezondheid enorm ondermijnd. Dit hangt nauw samen met stressbeheersing, ook zoiets noodzakelijks voor de mens. Dus ga bewuster om met je slaap-waakritme, kijk kritisch naar patronen die goede slaap kunnen ondermijnen en werk daar aan. Het is heel moeilijk om iets nieuws goed vol te houden als je niet uitgerust bent, investeer dus in slaap!

8. Bewuste boodschappen
Wees je ook bewust van wat je in je boodschappenkar neerlegt. Lees etiketten, vermijd producten waarvan je gewoon weet dat die niet gezond zijn, doe eventueel een tijdje alleen boodschappen of juist mét je partner als je daar meer steun aan hebt en wees kritisch. Neem er de tijd voor, gebruik je gezonde verstand tijdens het kiezen, stel een weekmenu met een boodschappenlijst op en hou je daaraan. Maar vooral: ga nooit, nooit, nooit boodschappen doen met een lege maag!

9. Verzamel recepten
Leg een voorraad recepten aan waarvan je weet dat jij (en je gezin) die lekker vindt. Herhaal deze recepten desnoods een aantal weken om jezelf de tijd te geven te wennen aan het nieuwe voedingspatroon (zie punt 4). Kijk op het internet, lees bladen en koop een goed kookboek en breid zo langzaam je ervaringen uit.

10. De befaamde 80-20% regel
Verwacht geen perfectionisme, dat maakt alleen maar meer ruimte voor falen. Wees eerlijk en geef toe dat je van tijd tot tijd iets ongezonds zal eten. Pas daarom de 80-20% regel toe waarbij je het overgrote merendeel van de tijd 100% gezond eet, maar ook ruimte laat voor traktaties, slechte dagen en uitjes. Hoe meer je gewend raakt, des te meer je ook hiermee kan spelen.