Soms kun je het goed vinden met je baas of met die ene collega, dat je het gevoel hebt dat je zomaar alles tegen diegene kan zeggen. Dit is helaas niet zo. Je moet wel weten welke uitspraken je mag doen op het werk en welke je echt niet mag zeggen. Benieuwd naar wat je nou wel en niet kunt zeggen? Wij hebben het voor je op een rijtje gezet.

1. ‘Dat is niet mijn schuld’

Wijs nooit met je vingers naar iemand anders. Je collega’s zullen je zien als iemand die weinig verantwoording neemt en dit maakt ze nerveus. Hierdoor zullen sommige collega’s de volgende keer liever niet meer met je werken. In plaats daarvan kun je beter toegeven als je een kleine rol had in iets wat misging. Zo niet, geef dan een objectieve en nuchtere uitleg van wat er is gebeurt.

2. ‘Dat heb je me nooit gevraagd’

Zelfs als je niet had begrepen dat er iets van je wordt verwacht, is het niet slim om te zeggen dat hij/zij dat nooit van je heeft gevraagd. Hierdoor krijg je reacties terug als ‘ik heb je toch ook niet gevraagd om je schoenen aan te doen naar het werk, dat heb je ook uit jezelf gedaan’. Je werknemer kan verwachten dat je voor jezelf kan denken of dat iets vanzelfsprekend is. Zeg dan ‘ik had het niet begrepen, ik maak het in orde’.

3. ‘Ik zal het proberen’

Deze zin zegt dat je een gebrek aan zelfvertrouwen hebt in je eigen vermogen. Je kunt altijd een alternatief aanbieden of ga er gewoon voor. Je kunt meer dan dat je denkt

4. ‘Ik kan het niet’

je collega’s trekken hier maar een conclusie uit en dat is dat je niet bereid bent om te doen wat nodig is om deze klus te klaren. Als je echt niet over de benodigde vaardigheden beschikt, dan kun je altijd met een alternatieve oplossing komen. Bijvoorbeeld: ‘vanavond kan ik niet afspreken, maar morgenochtend wel’.

5. ‘Ik heb te veel gezopen vannacht’

Als je zelf aangeeft niet helemaal scherp en helder te zijn, geef je aan dat je collega’s vandaag niet op je kunnen bouwen en dat signaal wil je natuurlijk niet afgeven. Lekker feesten op een doordeweekse dag is sowieso niet zo verstandig, maar gebeurt het toch? Hou het dan lekker voor jezelf en zet het niet op Facebook.

6. ‘Zo doen we het altijd’

Als je dit zegt dan lijkt het of je lui bent en niet tegen verandering kunt. Ook kan je baas zich afvragen of je jezelf wel wilt verbeteren. In plaats daarvan kan je beter zeggen: ‘Zou jij me willen helpen met deze nieuwe aanpak?

7. ‘Dit duurt maar een minuutje’

Zeggen dat iets maar een minuutje duurt, kan de indruk geven dat je haastig door je taken gaat. Zeg bijvoorbeeld: ‘Het zal niet lang duren’.

8. ‘Ik werk niet voor het geld’

Niets is irritanter dan die collega die je doodleuk even laat weten dat hij/zij eigenlijk helemaal niet hoeft te werken. Met zo’n opmerking trap je onbedoeld je collega’s naar beneden. Zeg dit nooit op je werk.