Ging je gister avond pas om 02:00 uur naar bed en moest je ’s ochtends al weer om 07:00 uur opstaan? Ben je nu helemaal kapot? Wij kennen je struggle. Gelukkig heeft de NASA uitgezocht wat je dan het beste kunt doen. En dat is.. een powernap nemen! Lees hier alles over de powernap.

Is een powernap echt gezond?

Uit veel onderzoeken blijkt dat een powernap een gunstig effect heeft op je lichaam en geest. De powernap houd je alertheid op peil, voorkomt een burn-out, je word minder gestrest en vermindert de kans op hartziekten met 37%. Ook is slapen goed voor je geheugen. Omdat je na een powernap efficiënter werkt, kun je het tijdverlies van de powernap zo weer inhalen.

Kun je met een powernap een slaaptekort inhalen?

Hier zijn de meningen over verschilt, maar volgens de NASA kan het wel! Maar dan moet je wel 90 minuten slapen. Waarom geen uur? Omdat je dan nog midden in je slaapcyclus zit. Elke volle slaapcyclus van lichte naar diepe en terug van diepe naar lichte slaap, duurt 90 minuten. Als je je powernap ontbreekt dus tijdens de REM-slaap wakker wordt, zal je alleen maar moeër zijn. Dan haal je niet je slaaptekort in.

Hoelang moet je een powernap nemen?

Heb je meer dan een uur slaaptekort? Dan moet je dus 90 minuten slapen om je weer helemaal opgeladen te voelen. 90 minuten (1 cyclus) is goed voor anderhalf uur of minder slaaptekort, 180 minuten (2 cyclussen) is goed voor anderhalf tot 3 uur slaaptekort. Zo gaat het steeds verder.

Goed uitgevoerde powernap volgens de NASA:

De 90 minuten regel moet je dus aanhouden. Heb je geen tijd om de volle 90 minuten te slapen? Zet dan de wekker op 25 minuten. Bij de meeste mensen duurt het namelijk 15 tot 25 minuten voordat ze hun diepe slaap bereiken en in hun eerste REM-slaap komen. Het beste moment voor een powernap is tussen half 2 tot half 4 ’s middags. Wanneer je kans hebt om dit te doen, probeer het eens. Je zult zien dat dit het beste resultaat geeft. Dus waar wacht je nog op met die powernap.