Altijd al een beautysalon willen hebben? Wellicht maak je je droom sneller waar dan je denkt! Maar hoe onderscheid je je tussen de andere nagelsalons, schoonheidsspecialisten, spa’s en wellness centers? En: hoe blijf je in leven als ondernemer?

Hoe leuk beauty ook is, it’s not all about beauty. Evengoed moet je een ondernemer in hart en nieren zijn of worden. De beauty business is aantrekkelijk, maar ook zeer competitief. Jaarlijks ontstaan er vele beautysalons en gaan er ook weer veel ten onder. Zet je een beautysalon op, dan is de investering die je moet doen niet licht en begin je direct met hoge investeringskosten, een waslijst aan reglementen waaraan je je moet houden en een nog groter aantal concurrenten, want welke jongedame droomt er niet van een beautysalon?

Maar ondanks deze beproevingen brengt het openen van een beautysalon ook vele voordelen met zich mee: je hebt de mogelijkheid om creativiteit met ondernemerschap te combineren, dagelijks met mensen om te gaan – wat je natuurlijk leuk vindt anders begin je geen beautysalon – en je passie voor beauty te combineren met (hopelijk) je brood verdienen. We geven je 5 tips om je op weg te helpen naar een succesvolle beautysalon!

1. Het gaat niet alleen om beauty, je hebt ook de juiste zakelijke vaardigheden nodig

Met hoge starterskosten, werknemers die je moet managen en een lange lijst van wetten en reglementen moet je als toekomstige beautysalon ondernemer even vaardig zijn in business management als in beauty behandelingen. Veel beautysalon houders ondergaan dan ook regelmatig business training, zodat ze effectief hun zaak kunnen runnen en hun personeel. Een manier om gefocused te blijven is het opzetten van een businessplan, omdat dit je kosten op een rijtje zet, je targets en een dagelijks plan biedt om de zaak te runnen.

Je kan ook overwegen om een mobiele beautysalon te beginnen voordat je een heuse ruimte gaat afhuren. Dit geeft je de mogelijkheid om business en beauty ervaring op te doen zonder de startersinvestering te doen en personeel te betalen, terwijl je inmiddels wel een klantenkring opbouwt en minder risico loopt als je start.

2. Wees je bewust van de wetgeving en regels

Boven de benodigde kwalificaties, verzekeringen en licenties die nodig zijn voor een beautysalon, zoals massages, beauty behandelingen, sauna’s, zonnebanken en manicures, heb je ook te maken met de wetgeving en een zee aan regels waar je je strikt aan zult moeten houden. Je start natuurlijk met een inschrijving van je beautysalon bij de lokale Kamer van Koophandel. Vraag daar om een lijst met de regelingen waaraan je moeten houden.

Gezondheid en veiligheid zijn andere belangrijke zaken waaraan je moet voldoen. Let er dus op dat je van alle chemische producten voor je zakelijke gebruik alle informatie van de fabrikanten hebt en bewaar deze goed in geval van inspectie.

3. Denk ‘beauty budget’

Je budget hangt voornamelijk af van je locatie – huur en meubilering –  en beauty behandelingen. Dit is te meten in relatie tot de kosten en de complexiteit van de eigenlijke behandeling, bijvoorbeeld: wat ben je kwijt aan materiaal voor nagelbehandelingen en wat verdien je aan de nagelbehandelingen? Beurzen zijn de plekken bij uitstek om inspiratie op te doen voor de nieuwste producten en nieuwe leveranciers. Daarbij leg je meteen contact met mensen die je mogelijk verder helpen. Je kan ook kijken voor tweedehands materiaal, maar niet als je daarbij inlevert op kwaliteit. Je beautysalon zal goede kwaliteit namelijk altijd terugbetalen op lange termijn.

Weet dat het tijd kost om je klantenkring op te bouwen. Beautysalons – en ondernemingen in het algemeen – zien doorgaans weinig terug van hun investering de eerste een of twee jaar. Zoeken naar een financieringsmogelijkheid om jou en je zaak er de eerste paar jaar doorheen te helpen is dan ook het overwegen waard, denk aan een zakelijk investeerder.

4. Laat je netwerk groeien: gebruik het web

Hoewel marketingonderzoek belangrijk is en het analyseren van de demografie van je omliggende omgeving je helpt om lokale klanten voor je te winnen en je prijzen voor behandelingen te bepalen, is online aanwezigheid een zeer goede en goedkope manier om je talenten te tonen en je netwerk uit te breiden. Een website opzetten is tegenwoordig relatief eenvoudig en content management systemen als WordPress maken het toegankelijker. Je website kan fungeren voor boekingen, aanvragen, prijslijsten en diensten. Ook een beautyblog/video, die nu zeer populair zijn, trekken bezoekers naar je site toe die je expertise zien en zorgen voor een band met potentiële klanten nog voordat ze daadwerkelijk klant zijn!

Tot slot: combineer je website met een selectie van social media tools, vooral die delen onder volgers aanmoedigen, zoals Facebook en netwerken gericht op beeld, zoals Instagram en Pinterest, waar je foto’s kan plaatsen van je werk.

5. Business reputatie sleutel: huur de juiste beauty squad

De kwaliteit van je diensten die je verleent is essentieel om klanten te laten terugkeren en daarom is je personeel zeer belangrijk. Investeer in tenminste één zeer ervaren en gekwalificeerde werknemer, vooral als je zelf misschien nog de nodige ervaring op moet doen! Beauty is een dienstverlenende industrie en je hebt dus ook werknemers nodig met uitstekende sociale vaardigheden. Hetzelfde geldt voor jou als ondernemer, beauty expert of niet! Ervaren je klanten een persoonlijke behandeling, dan zullen ze zich meer thuis voelen en is de kans groot dat ze voor jou kiezen boven de talloze andere beautysalons die gelijksoortige behandelingen voor dezelfde prijzen aanbieden.

Bron: Startups