Bijna iedereen heeft weleens een saunaatje genomen. Heerlijk ontspannend. Plan je regelmatig een saunadagje in of niet? In koude landen als Zweden en Rusland is dit vaste prik. Maar Nederland kan ook best koud zijn! Tijd om ons iets meer te verdiepen in de sauna.

De sauna is van oorsprong een Finse uitvinding. Dat zal niet verbazen. Neem de temperaturen in Noord-Finland tijdens de winter. In het noorden valt de eerste sneeuw al in oktober en die blijft zo’n 7 tot 8 maanden liggen! Poolnachten met temperaturen van -30°C zijn geen uitzondering in de wintermaanden. De Finnen kunnen simpelweg niet zonder sauna! Want in een sauna kan de temperatuur oplopen tot wel 100°C. Erg verkwikkend dus. Of je nu een sauna wilt bezoeken, kopen of zelf bouwen, bekijk rustig eens alle soorten sauna’s.

Gezond saunaën

Een sauna nemen is lekker ontspannend en gezond. Door de wisselwerking tussen de opwarming en afkoeling van je lichaam komt het transpiratieproces op gang. Dit stimuleert de bloedsomloop, is spierontspannend voert afvalstoffen af. Regelmatig gebruik van de sauna verhoogt je afweer. Neem voor een gezond saunabezoek de volgende regels in acht:

  • Het beste ga je naakt de sauna in. Hou je niet zo van het gemengde, ga dan naar een privésauna of bijvoorbeeld een vrouwenmiddag. Zwemkleding zorgt ervoor dat je niet optimaal kan zweten.
  • Neem voor de sauna een douche waarbij je je huid goed reinigt en droogt.
  • Vergeet niet voldoende te drinken, want je verliest veel vocht in de sauna.
  • Ga niet met een volle of helemaal lege maag de sauna in. Een volle maag kan leiden tot een tekort aan bloed in je hersenen, waardoor je hoofdpijn kan krijgen en duizelig worden. Met een lege maag riskeer je een plotse bloeddrukverlaging, waardoor je flauw kan vallen.
  • Doe geen intensieve lichamelijke inspanningen vlak voor en na de sauna. Dit kan de hart- en bloedvaten overbelasten.
  • Weet je niet zeker of je goed tegen de hitte kan, begin dan met een lagere temperatuur.
  • Blijf je eerste bezoekje 8 – 12 minuten in de sauna. Verblijf daarna in de afkoelruimte of neem een koude douche. Een emmer koud water mag ook.
  • Ontspan daarna heerlijk in je badjas op een ligstoel! Vergeet niet een lekker drankje te nemen, aangezien je lichaam heel wat vocht heeft uitgezweet.
  • Gezellig met het hele gezin naar de sauna? Met kleine kinderen onder de 4 jaar liever niet. Hun temperatuurregelcentrum is nog niet voltooid, waardoor een sauna koorts kan opwekken.
  • Een saunabezoek wordt afgeraden bij hart- en vaatziekten, infectiegevaar, een hoge of lage bloeddruk, spataderen, aderverkalking, verwijde haarvaatjes en koorts.

Soorten sauna’s

Allereerst bestaan er droge en vochtige sauna’s. Een droge sauna heeft een lage vochtigheidsgraad waardoor de hitte veel harder aankomt. Daarom vinden veel mensen een vochtige sauna prettiger voelen, alleen heeft de werking op het lichaam wel minder effect. Grofweg bestaan er de volgende sauna’s:

  • Klassieke sauna met houtkachel: de Finse sauna. Het uiterlijk van deze sauna, de geur van het gestookte hout en de kachel zorgen voor een echt saunagevoel. Het ambachtelijke aspect maakt deze sauna wel bewerkelijk. Ook neemt de Finse sauna veel ruimte in. De temperatuur varieert van 80 tot 100°C. Volgens Fins gebruik warm je je lichaam eerst op en koelt het na afloop af met koud water.
  • Hammam of Turks stoombad: heeft met 45°C een vrij lage temperatuur, maar is officieel dan ook geen echte sauna. De vochtigheidsgraad ligt zeer hoog. Veel mensen vinden dit daarom prettig.
  • Infraroodcabine: verwarmd door infraroodlampen. Het geeft een andere warmte dan die van een echte sauna. Een infraroodcabine is makkelijk in gebruik en neemt minder ruimte in beslag.
  • Sauna met elektrische kachel: makkelijk in gebruik en snel op temperatuur. Vergeleken met een infraroodcabine lijkt deze sauna meer op een echte sauna. Wel is de sauna met een elektrische kachel minder effectief.
  • Kleurensauna: alternatieve geneeskuur die kleuren en licht gebruikt om de energiebalans te herstellen en klachten te verhelpen. Zo werken blauwe kleuren verkoelend en ontspannend en rode kleuren stimulerend.
  • Banja: het Russische bad. Evenals de Finse sauna met een wasruimte, zweetbad en relaxruimte. Ook de temperatuur varieert van 80 tot 100°C. Alleen gooien de Russen meer water op de stenen, waardoor de luchtvochtigheid een stuk hoger ligt. Ook maken zij gebruik van een venik na de derde beurt: een bundel van twijgen met bladeren waarmee je je op je rug laat slaan. Goed voor de bloedcirculatie!
  • Bio-sauna: de koude variant van de Finse sauna. Het verschil is dat de temperatuur lager ligt, namelijk 45 tot 60°C, en de luchtvochtigheid hoger. Ideaal voor de beginnende saunaganger! Kenmerkend in deze sauna zijn het gebruik van etherische oliën, geluid en licht.

Je eigen sauna

Misschien vind je een sauna zo geweldig dat je er thuis een wilt. Er een laten installeren behoort tot de mogelijkheden, maar zelf een sauna bouwen is natuurlijk een stuk voordeliger. Goed idee voor de doe-het-zelver. Uiteraard gaat dit wel volgens strikte voorwaarden omwille van de veiligheid. Informeer hiervoor bij een saunaspecialist. De kosten lopen uiteen van zo’n 1000 tot 4000 euro.