Maar liefst 1 op de 5 mensen heeft tegenwoordig een smartphone. Terwijl de discussie over hoe het ons beïnvloedt soms hoog kan oplopen, is het tegelijkertijd een deel van ons leven geworden. Maar hoe zit het eigenlijk met de gezondheid en de risico’s van te veel smartphone gebruik? Naast de selfies, het Snap Chatten en het Facebooken brengt dit ook risico’s met zich mee.

Ten eerste kan te veel smartphone gebruik lijden tot bijvoorbeeld een vervelende kramp in de vingers. Wanneer je met twee handen typt en je ellebogen naar buiten hebt staan kan dit ook zorgen voor een verdoofd gevoel in de pinken en ringvingers. Als je hier last van hebt, stop die telefoon dan even weg en ga een stukje lopen. Als je al last hebt van symptomen en ziektes zoals het Carpaal Tunnel Syndroom (CTS) dan kan te veel op je smartphone zitten de symptomen alleen nog maar versterken.

Na een onderzoek bleek dat 84% van de studenten in Amerika vorig jaar last hadden van pijn in hun nek en rug. Dit kwam vooral door te veel gebruik van smartphones, tablets en laptops en kan verholpen worden door een betere houding aan te nemen. Nog een fenomeen is de zogenaamde “phantom vibration”. Heb je weleens het gevoel gehad dat je telefoon aan het trillen was, waarop je vervolgens op je mobiel keek en erachter kwam dat je niets binnen had gekregen? Een heel groot deel van de ondervraagde studenten in Amerika herkent dit fenomeen en je kan er hier meer over lezen.

Te kleine lettertjes op je telefoon kunnen zorgen voor droge ogen en slechter zicht. Zorg dat je een font gebruikt op je smartphone dat groot genoeg is, want slechte ogen in combinatie met rug- of nekklachten kan zorgen voor hoofdpijn. Zorg ook dat je de helderheid van het scherm van je smartphone op zijn laagst zet als je ’s avonds gaat slapen en er nog even op kijkt. Het licht van het scherm kan ervoor zorgen dat je lichter slaapt, wat zorgt voor minder energie.