We proberen het keer op keer: gezonder eten, meer sporten en een goed slaapritme. Maar laten we realistisch blijven, volhouden is moeilijker dan gedacht. Na een dag gezond te hebben gegeten is die chips in de avond toch verleidelijker dan je zou willen. Een gezondere levensstijl heb je ook niet binnen een paar dagen. Lees onze tips voor een gezondere levensstijl.

Patronen doorbreken

Je hebt natuurlijk een vaste routine in je dag zitten, die je niet zomaar kan doorbreken. Van gehaast de deur uitrennen zonder te ontbijten om de bus te halen tot even snel een pizza in de oven stoppen omdat je echt te moe bent om nog te koken. Om patronen te doorbreken heb je discipline,doorzettingsvermogen en geduld nodig. Je kan niet in een dag gezonder gaan eten en je hebt niet na een keer sporten een betere conditie. Je kunt het beste beginnen in kleine stapjes en het opbouwen.

Gezonder eten

Gezonder etenHet blijft lastig om gezond eten vol te houden omdat er constant verleidingen zijn die je moet leren te weerstaan. Begin met te kijken wat je eigenlijk allemaal eet op een dag. Daardoor kun je beter bepalen wat je zou willen veranderen. Je hoeft natuurlijk niet je hele voeding drastisch te veranderen, maar begin bijvoorbeeld je ongezonde tussendoortjes te vervangen door een stuk fruit. Door het langzaamaan op te bouwen hou je het ook beter vol omdat je eraan kunt wennen. Veel mensen denken bij gezond eten gelijk aan een bordje sla maar dat hoeft helemaal niet. Je zo veel lekkere en gezonde dingen gewoon zelf maken. Haal gezonde kookboeken in huis of kijk op internet voor gezonde recepten en ga eens wat uitproberen. Zo leer je dat gezond koken en gezond eten ook lekker kan zijn. Naast gezond eten is genoeg water drinken ook heel erg belangrijk. Probeer 1,5 tot 2 liter (water) per dag te drinken.

Sport en beweging

Meer bewegenNaast voeding is ook meer bewegen en sporten heel belangrijk. Sporten heeft heel veel voordelen voor je gezondheid. Sporten verminderd de kans op een hartkwaal, verlaagt de kans op een beroerte en maakt je botten sterker om maar een paar voordelen op te noemen. Sporten kan niet ontbreken bij een gezondere levensstijl. Sporten zorgt uiteindelijk voor meer energie, een beter uithoudingsvermogen en natuurlijk helpt het je om op gewicht te blijven of af te vallen. Het kan lastig zijn om tijd te vinden om te sporten, maar net als voeding moet je dit opbouwen en langzaam toevoegen aan je wekelijkse routine. De grote valkuil bij sporten is dat je bijvoorbeeld moe bent en denkt: ach, ik sla deze week even over. Je moet het jezelf niet te makkelijk maken. Je zou om dit te voorkomen met iemand anders kunnen gaan sporten, zodat je het niet op het laatste moment kunt afzeggen. Een andere tip is om het sporten zo leuk mogelijk te maken. Zorg dat je leuke muziek op je mobiel hebt staan, nieuwe sportkleding waar je je goed in voelt en jezelf achteraf beloont. Die beloning mag natuurlijk niet een chocolade muffin zijn, maar bijvoorbeeld een aflevering kijken van je favoriete serie.

Goed slapen

Goede nachtrustEen goede nachtrust is heel belangrijk. Genoeg slaap zorgt er natuurlijk voor dat je genoeg energie voor de dag hebt. Tijdens het slapen ontspannen je spieren en rust je lichaam uit. Hierdoor kun je meer sporten en heb je in de avond ook nog genoeg energie over om voor jezelf een gezond avondmaal te kunnen koken. Het beste is om elke nacht ongeveer 7-8 uur te slapen.