Het einde van de werkdag nadert, je maag begint te rommelen, maar eer je thuis bent en het eten daadwerkelijk op tafel staat duurt nog een eeuwigheid. De chips, chocolade of snoep lonkt en je gaat voor de bijl. Herkenbaar?

‘Schoonheid zit binnenin’, altijd een beetje een dooddoener. Intussen laat heel de wereld zich verbouwen. Niet helemaal waar, want vergis je niet, de meeste celebs houden zich strikt aan allerlei gezondheidsvoorschriften, van geen koffie tot een volledig macrobiotisch dieet. Neem Katy Perry. Onlangs prijkte zij op de cover van de Amerikaanse Vogue. Ze verklaarde hiervoor vitamines en supplementen te hebben genomen, verving koffie door groene thee en dronk drie maanden lang geen alcohol. Dit alles omdat ze wilde ‘stralen op de cover’. En wij maar denken dat alles geretoucheerd is!

Je kan smeren wat je wilt, zonder gezonde basis blijft je huid dof en vaal. Schoonheid komt in beginsel wel degelijk van binnenuit. Zonder de juiste voedingsmiddelen kom je er niet. Al eerder pleitten we voor gezond eten aan de hand van de Schijf van Vijf. Nu belichten we ook enkele voedselproducten apart. Naast een hypergezonde werking op onze huid, smaken ze ook nog eens heerlijk!

  • Papaya: helaas niet het hele jaar verkrijgbaar, dus sla toe wanneer het kan! Papaya is een waar vitamine C serum en exfoliant. Tip: verwerk papaya in een smoothie.
  • Kokosnoot kefir: gemaakt door kokosnootwater te gisten (google voor recepten). Bevat een probioticum – een voedingsmiddel met micro-organismen – dat de huid mooi houdt door pathogene micro-organismen te verbannen. Deze organismen kunnen acne en een hormonale disbalans veroorzaken.
  • Zwarte sesamzaadjes: vooral na een avondje doorzakken bieden zwarte sesamzaadjes uitkomst. Ze geven je huid haar gloed en elasticiteit weer terug. Tip: voeg de sesamzaadjes toe aan je salade.
  • Rode bieten: laat een doffe huid weer glanzen door het lymfestelsel te stimuleren en voert het afval uit onze cellen. Bieten hebben zelfs een gunstige invloed op het zuurstofgehalte in ons bloed, hetgeen glans en vitaliteit aan onze huid geeft. Het is zelfs zo dat rode bieten meehelpen cellulitis te verminderen door de onderhuid te versterken.
  • Citroenen: citroensap helpt in vet oplosbare giftige stoffen en oude hormonen te verwijderen, die een vette huid verergeren. Citroensap is ook in staat vetten te emulgeren (vloeibaar te maken), wat helpt de huid te hydrateren. Ook bevat citroen flavonoïden die de bacteriën in de mond en darmen doden. Tip: voeg altijd een schijfje toe aan je glas water – waar je uiteraard dagelijks minimaal 1,5 liter van drinkt. En: gebruik citroensap in plaats van vinegar in je salade.
  • Rode kool: bevat anthocyanen en phytonutriënten (plantaardige chemische stoffen) die helpen de vorming van rimpels te verminderen en overpigmentatie te remmen. Rode kool bevat wel zes maal meer vitamine C dan groene kool. Ook bevat het de ontgiftende voedingsstof sulforafaan, dat helpt giftige stoffen uit het lichaam te voeren die tot fijne lijntjes kunnen lijden.
  • Pompoenzaadjes: knabbel eens op een pompoenzaadje in plaats van chips, snoepjes of chocolade. Pompoenzaadjes zitten boordevol zink, vitamine E, zwavel, en omega-3 vetten. De zaadjes helen, voeden, herstellen en hydrateren je huid. Ook zijn ze in staat littekens helpen te herstellen. Tip: gooi ze door de salade. Eet ze wel rauw – niet roosteren.
  • Tomatensap: naar het strand? Begin je dag met een verse tomatensap. De lycopenen in tomaten helpen UVA en UVB schade te voorkomen. Uiteraard betekent dit niet dat je je niet meer hoeft in te smeren! Tomatensap brengt ook de glans terug in een doffe huid.

Neem gezonde voedingsproducten mee naar je werk. Zorg zo mogelijk dat je de avond van tevoren al gezonde dingen in je tas hebt gestopt. Misschien kan je zelfs begin van de week een tas met gezonde voedingsproducten mee naar je werk nemen voor die week. Binnenkort reik je naar heerlijke pompoenzaadjes of rode koolsalade met zwarte sesamzaadjes aangemaakt met citroensap!